Pages

17 January 2009

Fear of the Dark

Biel Tan Strikeforce vs Tyranid incursion tendril.
2000 pts. Secure & Controll, dawn of war
Nightfight!

Farseer Tilisin kjenner tilsedeværelsen av the hivemind bak skogen på andre siden av sletten. Han sender en telepatisk kommando til Tendirus sin pathfindere. Uten en lyd finner de dekning i skogen og avventer videre ordre. Hva som går gjennom beistets bevisthet vites ikke, men på lyden høres genesteeler, de beveger seg med letthet gjennom kratere... De kan ikke se eldarene på den andre siden, men de kan lukte de... hive tyranten avsløres av den voldsomme utstrålingen av psychic energi.. med han følger et kobbel av mindre skapninger som beveger seg med letthet gjennom den tette vegetasjonen.

Runde 1

Med letthet finner farsseren kilden til kommandoen som kontinuerlig kommer fra hive tyranten. Han sender en kommando og registrer at han ikke møter motstand og forbanner tyranten. Samtidig ser han med tilfredshet det svake blå lyset som danner en beskyttende aura rundt seg selv og sine warlocks. De er klare til strid.
Uten å nesten berøre bakken avanserer seercouncilet fremover mot hivetyranten.
Lengre bak scanner pathfinderne mørket.... og der i halvmørk skygge en ryggplate... som ett går 5 prosjektilerer i retning av Tyranten. Et snerr kommer fra jungelen i det ett av skuddene finner en svakhet i pansringen på beistet.
På den andre siden avanserer hive tyranten spine gaunts og genesteelerne mot sine bytter. Steelene iaktar skyggene som glir over landskapet mot brood av spine gaunts og tyranten. De tar seg god tid og utnytter landskapet for å ha mest mulig dekning.
En telepatisk kommando og spinegauntsene åpner ild - ikke effektivt. Warlockene er for godt beskyttet i sine rune armours og lykken ser ut til å være på eldar sin side når Hive tyrante enten bommer eller bare ser at venom kanonen ikke klarer å trenge gjennom den beskyttende auraen. For sent innser tyranten feilen.

Runde 2, den beskyttende auraen opprettholdes og forbannelsen over tyranten møter litt mer motstand - har beistet lært? En telepatisk kommando og i en disiplinert rekke kommer 5 svartkledde tungt bevepnde reapers inn, Exarchen nikker bekreftende og han og sqden tar oppstilling og gjør seg klare. Som lyn fra klar himmel og ovverraskende på den relativt godt beskyttede genesteeler sqd står plutselig 9 warpspidere farlig nær. Når to fireprismer kommer i formasjon ser tyranten at den mangler støtte. Warlocken og farsseren beverger seg nærmere de relativt små dyrene og kan se tenner og bio våpen. Det har blitt lyst. Det var alt pathfinderne trengte. de ser klart tyranten og bio våpnene som ser store nok til å kunne ødelegge en stridsvogn. Alle 10 tar sikte på tyranten og trekker av. Ingen lyd før..... brak! Tyranten faller om noen små spasmer og blir liggende helt stille.De små gauntene rett foran ser plutselig forvirret ut og det hjelper ikke stort at en blå flamme slå inn over dem og 5 av de blir oppslukt av flammene før en storm av shuriken dreper alle borsette fra 2 - uten en større bevissthet til å støtte de løper de det de klarer den andre veien. Steelerne merker at tyranten er borte men er fast bestemt på at de som plutselig er inne for rekkevidde skal rives i biter. plutselig blir 4 av omhyllet av en sterke og tynn sølvlignende tråd, jo mer de forsøker å rive seg løs jo hadere strammer det. Det neste som skjer er at det føles ut som sola plutselig sluker alle. Fireprismene har siktet seg inn og som en avfyrer de ett skudd som oppsluker hele krateret hvor genesteelerne er. 3 står igjen når eksplosjonen gir seg. Da er også warpspiderne ikke å se - i nærheten i allefall.
Tyranidene trenger desperat støtte, og den kommer i form av noen massive beist med heftige bio våpen - Screamer killers. Flere av de små kommer også løpende frem. Slangeliknende raveners, levende artleri og flere genesteelers. Hmmm de gir seg ikke..... Fast bestmt på å utslette warpspiderne åpner det som har noe å skyte med ild mot de. Etter kannonaden med bio våpen er 4 av de stolte krigerne redusert til boblende, snart fortærte slimhauger.. ett skudd fra en zoantrhope trenger gjennom beskyttelsen til warlockene, og en av de faller sammen i smerte og holder seg til hode før hun blir helt stille.

Oppsumering runde 1 og 2. Ørnulv porklamerer at han skal kjøpe nye terninger igjen. Trond har mistet 4 spiders, mens Ørnulv har mistet sin hq en spinegaunt sqd og nesten en hel genesteeler sqd.

De neste 2 rundene vil vi se at ternigene jevner seg ut. Ikke som vanlig i runde 3 for Trond, men i runde 4. Vi vil også se at det er Eldar som først krysser midtlinjen på bordet og Eldar som inistierer første cc...

Rune 3 - forsterkninger. Eldar får resten av armeen på bordet..

Tilisin har sett faren som ravenerene betyr for sine pathfindere og ut av intet virker det som kommer "servants of the laughing god" dansende. 9 warpspidere matrialiserer seg også. Løpen for det de er gode for kommer en sqd med stormguardians. Warlocken nikker bekreftende til Tilisin og med en mental kommande setter sqden opp farten og sprinter inn i skogen. Tiden er inn for å slå til. Farseeren sender en forbannelse over en av zoantrhopene og som en setter seercoucilet opp farten rett mot den. Warpspideren som akkurat kom, forflytter seg og gjør klar til å angripe raveners. Fireprismene leter etter mål og forflytter seg over landskapet klare til å gi ild. De 5 gjenværende warpspiderne har intet å tape, støttet opp av Dire avengersqd som kommer løpende opp bak forsvinner de fra krateret og sekunder etter kommer til syne rett foran en av screamer killerne. Dark reaperne retter sine reaper launchers mot en annen av killerne og i en storm av misslier er det ett par som finner målet gjennom skogen og klarer å trenge gjennom det tykke exo skjelletet. Pathfinderen - sikre på suksess sikter seg inn på raveners men gjør ikke annet enn å hisse de litt mer opp. Warpspidersqd 2 innser at de ikke får gitt full ildgivning, men allikevel klarer de å sende en av ravenerne tilbake til hive minden.
Harlequinsene innser at de er for langt unna begivenhetenes sentrum og sprinter mot fienden. Dire avengersqd sender en storm av shuriken mot de siste 3 steelerne og de klarer ikke å stå i mot - utslettet. Ellers ser det ut til å Tyranids endelig har funnet ut at å holde seg i dekning faktisk hjelper. Så - i ett fatalt øyeblikk - Farseer Tilisin og de 4 gjennværende warlockene løper rett på zoanthropen. Beistet har fordelen av å stå i dekning, men klarer ikke å treffe de smidige eldarene. Heldigvis for beistet har det tykk pansring og bare en av whichbladene klarer å trenge gjennom. Kampen fortsetter.

Desverre - litt for sikker på suksess innser eldar farseeren sin feil. sprintene ut av skogen kommer 10 genesteelers - og nesten resten av tyranids armeen. Man lærer av sine feil, og i en uavanelig tilbakeholdenhet blir tyrandis i all hovedsåk stående på stedet hvil. hmmmmm... Det neste som skjer er en kannonade mot eldar linjen. Dire avengers miste 3 av sine kamerater. Warpspidersqd 1 blir totalt utslettet etter at resten av tyranids armeen skyter de i fillebiter. Assault: et gjennomtrengende skrik og sekunder senere er eldar psykerne omringet av 10 genesteelers - resultat farseer og 3 av warlockene dør momentant. Den siste warlocken forsøker å treffe de flerarmende steelerne men bommer for så å bli revet i filler. Steelerne avanserer.

Snur det nå???

Runde 4 begynner med forflytting. Eldar er nå uten sin leder, men exarchene og warlocken i guardiansqd har fortsatt initiativet. Fire prismene manøvrer seg i posisjon og skimter laaangt der borte en Screamer. Harlequinsene ser at de har en mulighet. Dark reaperne gjør seg ferdig med den screameren de begynte på i forrige runde. Warpspiderne og stormguardin sqd avanserer mot genestealerne som akkurat har revet i filler lederen deres. På kommando åpner guardiansqd ild. 2 flamere og en heavy flamer fra warlocken omhyller stealerne, resten av sqd skyter med pistolene sine og når warpspiderne sender 18 deathspinner skudd er det ikke håp. Alle 10 dør momentant. Harlequinsene klarer heller ikke denne runden å komme helt opp i byttet sitt. Det gjør derimot fireprismene. Med to velplasserte skudd treffer de en Screamer bare for å se at den stuper unna i siste øyeblikk. Samtidig tar en gauntsqd kontroll over ett av objektene dypt inn i egen deploment. Eldar har kontroll over 3 stk. Men det skal ikke vare. De resterende tyranidene retter sin fokus mot stormguardianene med flamere. Heldigvis står de i dekning, men når alt kommer til alt er det bare 5 igjen.... før Ørnulv sier at nå er det raveners sin tur til å skyte. de sender i vei 4 deathspitters og nå er det ikke noe som kan redde guardiansqd. De klarer ikke å stå i mot.

Oppsumering runde 3 og 4: Kampen har snudd litt og Tyranids er på offensiven. Eldar har nå mistet sin hq samt en troop som holdt ett sentralt objekt.

Runde 5, 6 og 7!!
Nå er det på tide å avslutte dette. Harlequins spurter og løper rett mot de gjennværende raveners. Warpspiderne ser at for å holde unna så må noe gjøres. De forflytter seg med letthet til den andre siden av skogen som har skjult de fra store deler av ildgivingen fra tyranidene. hva har vi her? Gargoyles!!! Dark reaperne scanner landkspet for nye mål og ser at de flyvende warriorene er litt for nærme og de står på ett av objektene. Dire avengerne setter opp farten og tømmer magasinet mot tyranid warriorene. Det feller den ene. Men ikke nok. Dark reaperne sender i vei en salvo og plutselig er det bare 2 igjen. Warpspideren skyter inn i massen med gargoyler og reduserer de til bare 5 stk av 14! Assault. Dire avengers, warpspiders og harlequins... Warpspiderene gjør short work av resterende gargoyles. dire avengers løper inn i 2 winged warriors. En av avengeren blir revet ned, men de resterende avengerene slår ned sine motstandere. Eldar har nå igjen 3 objektiv!
Harlequins mot raveners.... No contest. Harlequinsene river de 3 ravenere i filler.

Det begynner å minske med tyranider nå. skytinge blir mer og mer sporadisk og færre og færre mål tar skade. En av Screamerne ser at det er noen som okkuperer ett objekt rett i nærheten av der han står. Han avanserer mot det.

Runde 6 harelquins når frem til den nest siste screamer killeren - Uten anstrengelse løper de bare videre og registerer at den faller sammen bak de. Fireprismene utsletter en gauntsqd men klarer ikke å da den som okkuperer objektet i egen sone.
Den siste screamer killeren bommer med skytingen, men har avansert inn og oppå objektet som var kontrollert av dire avenger sqd.
Og det var det siste som skjedde....Resultat 2 - 1 i favør Eldar.

6 comments:

  1. He he, morsomt skrevet Trond :)

    Det var en hyggelig og spennende kamp som varte i 7 runder. Hadde jeg fått en mer normal spread på ankomne reserves ville jeg nok vært mer offensiv, noe som jeg tror kler min "Hive Fleet Edvardo".

    Med nåværende Codex og spillestilen min tror jeg aldri dette blir en vinner-armee, men jeg trives godt med den (hobby, fløff osv) og gleder meg til flere spill med den!

    Velkommen tilbake :)

    ReplyDelete
  2. Veldig bra kamprapport, og virket som en veldig artig kamp! Ørnulv, det er ikke så mange hærførere som føler de har vinnerarmeer etter å ha møtt Tronds Eldar.

    Kommer tilbake med en kort kamprapport fra 18. på mandag, men må innrømme at litt skjev rulling (i plague marines favør) nok var tungen på vektskålen. Tyranidene dine er virkelig steintøffe og ekle å møte. Mange monstre...

    ReplyDelete
  3. Hive Fleet Behemoth, Leviathan, Kraken kjenner vi alle. Til og med Scylla har jeg hørt om.

    ...men Edvardo?!?

    Nuvel.

    Tronds Eldar har aldri vært enkle å møte, men når han også har terningene på sin side i runde tre og utover så blir det direkte vanskelig. (Been there, been done like that.) Når han i tillegg får lov til å gjøre som han vil med nøkkelenhetene sine blir det umulig.

    Vanskelig å kommentere selve kampen uten å ha sett den, men nøkkelen til å ta Trond har ofte vært i å utmanøvrere ham. Ikke nødvendigvis at din armé utmanøvrerer han, skjønt det hjelper, men at man får ham til å strekke seg for langt (som han vel gjorde med Farseeren) eller til å glemme objektivene en kritisk runde eller to.

    Jeg må få kommet meg på bordet med ham selv et basketak eller tre først, og få litt fik selv, og så får vi andre ta en runde med brun sprit og Anti-Eldar Taktikkeri - der Slemminger ikke får bli med! ;)

    ReplyDelete
  4. Utfra colour skeemen er dette selvfølgelig av enhet avledet fra "Hive Fleet Behemoth", men siden min sønn som heter Edvard til mellomnavn har sittet et ikke ubetydelig antall timer over 2 år med en kost full av reed goore ville jeg gjøre litt ære på ham!

    Comprende? ;)

    ReplyDelete
  5. Ah! Si Señor...

    Men siden vi likevel har sporet av fra selve kampen allerede, hva med "Hive Fleet Grendel" for å holde seg til stilen med navn tatt fra mytiske monstre?

    (De som kjenner sagaen om Beowulf vet at Grendel jo var kong Hrothgars sønn.)

    Bastantes de mi.

    ReplyDelete
  6. Den skal jeg foreslå, og høres mye skumlere ut, takk for innspillet :)

    ReplyDelete

Please feel free to comment...
Your feedback fuels our passion! ;)