Pages

1 May 2009

Bargain bunker

I desperately want to start an Imperial Guard Army.
Where do I go?

Mange av oss har sikkert leflet med tanken på å starte Imperial Guard i en eller annen form (hei, ØrnUlv, hei Jørn). For the Emperor eller skitne Traitors som har latt seg lure av chaoskreftene? Uansett hvor man skal gå, og antakelig selv om man allerede har modeller og stridsvogner liggende fra svunne tider, er det snakk om et betydelig inngrep i lommeboka.

Selv om eBay ofte er genial, kanskje spesielt for dem som er villig til å vente noen måneder (til de verste 40k-shopoholikerne har ombestemt seg og angrer på at de rev av plasten på absolutt alle boksene som de siklet på, og kjøpte i blinde, og bare la rett på hylla for å tiltrekke seg støv) og sikkert kan sikre seg noen himmelsk gode kjøp, er GWs onlinebutikk, butikken på hjørnet eller nettet alternativene. La oss se bort fra brukt et øyeblikk.

1750 poeng
Selv om armelistene i White Dwarf gjerne er helt ubrukelige og sammensatt kun ut fra hva du får med i boksene, og ikke sett ut fra et gjennomtenkt spillperspektiv, kan vi ta utgangspunkt i 1750-poengslista på side 26 og 27 i WD353. Her er det tre stridsvogner, to busser og en flyver, samt 68 modeller.

Jeg har sett nærmere på prisene hos en rekke nettbutikker og den fysiske på hjørnet i Møllergata i Oslo og satt dem opp mot hverandre. Fraktkostnader, merverdiavgift og behandling hos fraktselskaper, som Posten, er også lagt inn i sammenligningen for å gjøre sluttprisen så reell som mulig.

Følgende butikker er tatt med: GW Online, GW Oslo, Spillsjefen.no, engelske Maelstromgames.co.uk, canadiske gc-minis.com, engelske Waylandgames.co.uk, engelske Wargamesempire.com og amerikanske Thewarstore.com med hyggelige Neil ved roret. Den sistnevnte er dessverre ikke særlig rimelig, selv om butikken lokker med 20 prosent avslag på alt fra GW.

Hobby-Huset i Kristiansand er ikke tatt med, men de melder på sine nettsider om 40 prosent avslag på bokser og tilbehør, 60 prosent på blisterpakker. Jeg har sett på fire-fem såkalte butikker under eBay-paraplyen, ingen av dem kan levere halvparten en gang av alle varene, og prisene er heller ikke de billigste. Tar dem derfor ikke med. Der butikkene i denne sammenligningen ikke har varen, har jeg satt opp ”naturlig” pris ut fra resten av butikkens prispolitikk.

Battleforce
Jeg har med vilje unnlatt den gamle boksen med 20 cadians. Den er selvsagt rimeligere enn to nye med ti. Battleforce-settet er heller ikke tatt med. Den er grufullt dyr i Norge, med en pris på 765 kroner. Wargamesempire.com selger den for 39,6 pund, altså om lag 386 kroner. Med frakt og fraktbehandling her hjemme må man sjekke om det er noe å spare. Maelstromgames.com selger Battleforce-boksen for 49,5 pund, altså om lag 482 kroner. Her er det gratis frakt også for oss i Norge ved handel over 10 pund. Så med merverdiavgift og behandling av Posten eller andre selskaper, blir faktisk prisen maks 706 kroner, minus ytterligere prosentavslag, men likevel antakelig lite å spare.

Ganske mange interessante priser her. Hos Maelstrom.co.uk kan man for eksempel få codexen hjem i postkassa for 131 kroner. Denne butikken gir deg også ytterligere prosentavslag. På handlekurven jeg laget klarte jeg å få ytterligere 4 pluss 1 prosent rabatt, som er tatt med i sammenstillingen.

Jeg har for enkelhets skyld brukt følgende kurser: 1 GBP = 9,75 NKR, 1 USD = 6,75 NKR, 1 CAD = 5,5 NKR. Prisen for Postens behandling mener jeg ligger på 103 kroner, men den kan være lavere, ikke minst hos andre fraktselskaper.

Fyr løs!
Linus

10 comments:

  1. Du legger ikke akkurat listen lavt her med et sånt stykke undersøkende journalistikk, Linus. Jeg håper du er klar over det. ;)

    Jeg ser det er flere nettbutikker på listen din jeg er nødt til å se nærmere på. Grunnen til at Hobbyhuset har 40-60% rabatt er fordi de legger ned nettbutikken sin. (Restlageret er dessuten tommere enn nattbutikken antyder. Jeg fikk ikke tak i to Vindicatorene jeg ville ha.)

    En ting jeg lurer på om du har sett på: Jeg pleier ofte å dele opp bestillingene mine i 200 kroners bolker fordi fraktkostnadene på flere pakker ofte kommer på mindre enn moms og gebyrer.

    Nå pleier jeg ikke å bestille hele arméer av gangen, kanskje du har lyst til å se på når vinningen ved metoden over går opp i spinningen?

    ReplyDelete
  2. Morsomt med Excel ;)

    Nei, har ikke sett på oppdeling i 200-kronersbolker. Tror du noen butikker er interessert i det? Er jo helt på kanten. Det får komme senere, hvis ikke du tar på deg jobben ;). Det er uansett klart det kan være lønnsomt.

    Meningen nå var helt enkelt å få belyst hva man kan regne med totalkostnaden for en grei IG-arme kan være her hjemme og mulig besparelse ute. Sammenstillingen gir dessuten et ganske interessant bilde av prisdifferansene. At GW Oslo er dyrest er vel ingen overraskelse. Men det er jo ganske drøyt at GW Oslo med dagens kurs faktisk er snaut 30 prosent dyrere enn GWs onlinebutikk. At veiledende GW-priser i Norge ligger nesten 100 prosent over rimeligste nettpriser er også ganske fantastisk.

    Flere interessante nettbutikker her som vi absolutt bør besøke oftere.

    ReplyDelete
  3. Jeg har vel kjøpt en hel armé én gang. Det gjør jeg aldri igjen. Har fortsatt en del modeller liggende (metallterminatorer). Neste gang blir det nok litt mer målrettet ;)

    ReplyDelete
  4. Gjennomførte nå nettopp bestillingen av codexen hos Maelstromgames. Det ble 13,5 pund. Ferdig. Sparte altså 74 kroner på prisen i Oslo. Da er det faktisk greit å vente til tirsdag/onsdag neste uke med å kaste seg over blekka...

    ReplyDelete
  5. Du er ikke ordentlig geek hvis du ikke har to-tre halve arméer i boder og skap, vet du vel Linus. ;)

    Bestilte forresten codexen hos Maelstrom jeg også.

    ReplyDelete
  6. Når det gjelder canadiske gc-minis.com er fraktkostnaden på 250 ren gjetting. Den kan være 50, den kan være 300. Det kan vi jo forsøke å finne ut. Uansett er det en veldig rimelig butikk, men med lite oppdaterte nettsider, dessverre.

    ReplyDelete
  7. Prøvde meg fram på Wargamesempire. Der får du f.eks. en chimera til £13.85. Frakt for så små forsendelser er £5, så totalkostnaden blir £18,85. Altså er Maelstromgames billigere. Her koster Chimeraen £18. Frakten er gratis.

    I Norge koster den 270...

    ReplyDelete
  8. Ta en titt på http://megaminis.co.uk/ også!
    Der koster en enkel Chimera £14.04 + £3,20 = £17,24.

    ReplyDelete
  9. Og for dere som fikk melding om ny bargain bunker i posten. Det er jo bare det at jeg blingsa – tok feil nettbutikk. Måtte derfor slette hele skiten. Men megaminis må absolutt sjekkes nøye ;)

    ReplyDelete
  10. Da har jeg i hvert fall regnet ut hva totalprisen hos Maelstromgames blir hvis man kjører ordrene under 200 kroner for seg. Totalpris blir dermed:

    2080 for alt unntatt 3 leman russ og en valkyrie. Tar man med disse kommer totalprisen opp i 3390 alt inkludert.

    ReplyDelete

Please feel free to comment...
Your feedback fuels our passion! ;)