Pages

19 August 2008

Spillrapport

Vinden hylte gjennom ruinene av Aquilupus Septemdecimus, og maskerte lyden av klør mot betong. Det hjalp likevel lite mot sensorene i Crisis suit'en til Shas'el D’yanoi Shi’va, som dirigerte et lag Firewarriors og en gruppe Kroot inn i flankerende posisjoner. Shas’ui D’yanoi Kais hadde nettopp bekreftet at resten av styrken var i posisjon i utkanten av den ødelagte utposten og klar til å rykke inn så snart tyranidene rykket inn.

Med Capture and Control mission og Dawn of War deployment kom mye til å henge på hvor tidlig jeg kunne ta ut nøkkelelementene i Ørnulvs armé. Genestealerne og Gauntene midt på bordet måtte nødvendigvis få førsteprioritet, da jeg i beste fall ville ha to runder til å bli kvitt dem. Mobilitet ville også være viktig i dette scenariet (som i de fleste scenariene i femte utgave) da jeg ikke kunne vite hvor tyanidene kom til å presse hardest. Da jeg vant rullen for initiativ, valgte jeg defor å la Ørnulv og Inger Helene velge bordside og sette opp først. Ikke uventet benyttet de muligheten til å sette opp så langt frem som mulig. Til gjengjeld ville jeg kunne flytte min arme inn på bordet etter at de hadde satt ut hele sin, og dermed velge mine mål helt fra starten av kampen.


Runde 1 - Night Fight

Tyranidene bruker hele bordets bredde når de flytter inn, og tar dekning bak ruinene i så stor grad som mulig. Med dårlig sikt på grunn av mørket velger det meste av arméen å løpe for å nå dekning så langt frem som mulig. Brood'ene sentralt på bordet flytter ikke i flyttefasen (pga en misforståelse), men smyger litt nærmere frem i skytefasen.

Tau setter det meste av sine styrker inn på senter og mot høyre flanke, der jeg aner at tyranidene kommer til å presse hardest. Med relativ korte avstander og jevnt over greie tester for hvor langt enhetene mine ser i gryningen, halveres størrelsen på Genestealer-gruppen mens en tredel av Gaunt'ene sendes bakover mot nærmeste synapse (ikke bordkant!) etter en feilet Break Test.


Runde 2

Mens Ørnulv og Inger Helene fortsetter å presse hele linjen sin fremover, innser jeg at jeg har vært i overkant fremoverlent i forge runde. Devilfishen til Pathfinderne immobiliseres og mister Smart Missil Systemet etter overraskende treffsikker skyting fra et Carnifex. Firewarrior teamet med Devilfish blir Assault'et av en gruppe Gargoyler, mens Krootene lokker inn Genestealerene som planlagt. I tillegg flakser den andre gruppe Gargoyler inn for å støtte Genestealerne. Ikke helt som planlagt. Genestealerne kunne (etter hva jeg så) ha nådd Pathfinderne i stedet, og dermed forandret hele kampens utfall drastisk. Krootene reduseres til to modeller som umiddelbart prøver - og feiler - å flykte. De heldigvis rekker å hakke opp noen av tyranidene før de slaktes, men det står likevel alt for mange skumlinger klar til å rulle opp linjen min! Fire Warrior teamet vinner utrolig nok nærkampen, men Gargoylene er innenfor synapse-rekkevidde og holder.

Uten mulighet for evakuring, bestemmer Pathfinderne seg for å gi Genestealers en demonstrasjon i effektiviteten til Markerlights. Mens resten av Tau-arméen manøverer til nye ildposisjoner lander et Stealth Suit team delvis i ruinen nest ytterst på min høyre flanke, og åpner ild. Tre markerlight-treff brukes for å kunne treffe på 3+ og for å redusere Cover Save til 6+, og Genestealerne skytes i fillebiter av alle høyhastighetsprosjektilene. Hammerhead'en på samme flanke maler resten av ruinen med Gargoyle-gruppen. I senter taper Firewarrior-laget neærkamp, og blir slaktet ned når de mister motet og prøver å stikke av. Ikke akkurat perfekt timing... På venstre flanke dreper et Sniper Drone lag og Hammerhead'en på den flanken en Carnifex med Venom cannon og Barbed strangler med prikkfri skyting.


Runde 3 - Klokka har passert elleve, så vi blir enige om å spille én runde hver før vi gir oss.

Ørnulv kaster frem det han kan for å prøve å avslutte med litt nattmat. Tyrant'en når ikke helt frem, men Gargoylene har ikke noe problem med å nå frem til mitt siste lag med Fire Warriors. Carnifex'en med VC/BS på min høyre flanke skyter og dreper lederen for Tau-styrken, og mannskapet på den sentralt plasserte Devilfish'en Rystes av en 'Fex med Fleshborers og Spine Banks. Fire Warrior laget i vinner nærkampen mot Gargoyle gruppen, men Ørnulv ruller en toer og en ener og blir stående med to stykker mot ti...

Med kun én Troop enhet igjen på bordet, er det plutselig imperativt å ta ut Genestealer-gruppen som sitter på Ørnulvs objektiv langt bak og på min venstre side av bordet. Railgun'ens rekkevidde på 72" gjør at Hammerhead'en på min høyre flanke bare trenger å manøvrere så den kan se en av modellene, og så gjør 5" blast og Hit på Scatter-terningen resten. Crisis Battlesuit laget jeg hadde rasket med meg ankommer via Deep Strike og skyter også på 'Stealer-gruppen. Til slutt står det likevel én igjen, så CB laget hopper frem inntil en tomme av nok en Carnifex - og innenfor tre av objektivet. Nå gjelder det bare for ti Fire Warriors å drepe to Gargoyles, og konsolidere innenfor tre tommer av mitt objektiv. Selvfølgelig er det omtrent ikke en firer igjen å oppdrive, så Fire Warrior laget taper nærkampen, feiler Break-testen og løpes ned når de prøver å flykte.


Alt i alt en artig kamp, med til dels sær rulling.
Veldig underholdende å se Ørnulv og Inger Helene kjekle som et gammelt ektepar over sub-par Fleet- og Difficult Terrain rulling. ;)

Dato: 17.08.2008
Arméstørrelse: 1800 poeng
Arméer: Tyranid (Ørnulv) - Tau Empire (Jørn)
Sluttresultat: Ørnulv 0 - Jørn 0 "Tactical Draw"
Mission: Capture and Control
Deployment: Dawn of War

No comments:

Post a Comment

Please feel free to comment...
Your feedback fuels our passion! ;)