29 March 2010

Warhammer 40 000 - evolution

4 kommentarer
Fra mitt ståsted vel og merke :)

WS BS S T W I A LD Save
Denne stat linjen kjenner vi alle... M WS BS S T W I A LD er kanskje litt mer ukjent, men alikevel ikke. Når vi da i tillegg tar med INT, WIS så begynner kanskje flere å lure på hva det er snakk om... Jo som dere sikkert har skjønt.. Warhammer 40 000! Undertegnede begynte å spille Rouge Trader eller 1 edition.... Ett spill tok laaaaaang tid - gjerne hele helgen. Det var en begynnelse på en fantastisk reise i en hobby som har tatt opp mye tid, penger, glede og funnet nye kamerater.
1 edition kan vi vel klassifisere like mye som ett rollespill som ett brettspill. Hver eneste modell hadde individuell statlinje, og reglene var infløkte og detaljerte. Du måtte ikke nødvendigvis fjerne en modell selvom han ble skutt, kunne jo hende at det bare var ett overfladisk sår, eller at han ble skutt i beinet slik at movment ble redusert. Uansett, spillet gikk helt ned på modell nivå i mye større grad enn i dag.

Etter en liten stund med dette kom 2. edition... Nye regler, strømlinjeformede regler.. Statlinjen ble slanket og vi satt igjen med M - for movement + det i har i dag. Fluffen var også noe redusert, men fortsatt klare referanser til 1 edtion med hyllemeter med regler, fluff og annet morro. Til Inger Helen.... Ork Madboyz! :)
Desverre med Second edition så ble det litt for mektige enkelt karakterer..... den ultimate cc spesialisten var Inquistor Lord, og Eldar Farseer.... Reglene for spesial karakterer ble mye mer tilgjengelig. Desverre kunne en enkelt miniatyr finne på å utslette 20 motstandere i en cc fase. Det kan man jo i dag også, men konsekvensen da, var så uendelig mye større. Hadde man en stridsvogn på sin side var man så å si uslåelig. Det var også tiden hvor forskjellige våpen ikke bare gjorde ett wound... neida. I likhet med 1 ed, så måtte man ha ett pent utvalg av terninger i 2 ed også. D4, D6, D8, D10 og D12. Multimelta gjorde feks 2xD12 i skade, så 3 wounds holder desverre ikke. Assault cannong kunne f.eks skyte 9 ganger med sustained fire dice og gjøre D10 damage pr treff...... potensielt 90 wounds der altså. Stridsvognene hadde panser, og mye flere treffpunkter. Tracks, turrets, sponson/side, rear etc. Front armour 26 anyone :) hadde vært greit i dag det.... Det å manøvrere en stridsvogn var dog ikke helt enkelt som det er i dag. maks antall svinger og grader etter hvor fort man kjørte. Her måtte det planlegges.
Min favoritt enhet fra 2 ed..... dedikeres til min første kamp mot Jørn. Boarboyz. For full version av historien, så er det bare å spørre Jørn.

3 edition..... Total forandring. Fra å være en realtivt komplisert men dog spillbart table top game, så kom 3 edition inn som et fristk pust for mange, ludofisering for andre. Desverre kastet dette GW inn i skyggens dal hva anngår fluff, og jeg vil si at det er først nå at de begynner å komme ut av den igjen.
4, og 5 edtion er egentlig bare en utvikling og ytterilgere ludofisering av spillet. Det som en gang tok hele lørdagen å spille tar.... jo det tar hele lørdagen å spille ;) men vi kan jo få det til mye kjappere hvis vi vil.
3 edition satt mer eller mindre strek for min tid som orke general. Eldar ble weapon of choice etter noen innledende runder med orker. 3 edtion hadde en rekke oppdateringer og tillpassninger, bla. vehicle desing rules som fikk oss litt gretne gamle gubber til å mimre om 1 ed igjen. Men, spillet klarte å flytte fokus mer eller mindre over fra karaterer til sqds. CC reglene ble radikalt endret. Nå var det ikke lenger 1 mot 1, men alle mot alle, eller 1 mot alle......
Skyting, bevegelse etc alle basis reglene ble forandre på, spillet fikk en ny dynamikk, og helt klart mer spillbart. Flere og flere turneringer ble også aktuelt

4 edition... mellomstasjon til 5 edition... 4 ed. var ett meget balansert og spillbart system som vi alle sammen kjenner til. Codexene utviklet seg.... i allefall nesten alle, og vi har alle sammen spilt flere kamper og/eller turneringer og noen av oss har følt gleden av å stå øverst på pallen :)
Men marsjen som begynte i 3 ed, blir bare tydligere.... sqds, mengder av sqds, mere poeng - full scale war. Det hviskes i skyggene om titaner.... titaner, ække det epic da???

5 edition. Dagens system... Vel tidligere armeer fikk seg ett skudd for baugen. Spacemarines ble igjen de superheltene de skal være og vi andre må ta til takke med siste plass.... eller 2 om du vil. Neida ikke fult så ille. Reglene blir litt justert, og troops er nå en viktig del av armeen. Eldar lider litt av dette, da en typisk elite armee ikke helt klarer å tilpasse seg systemet. Necrons phaser ut,,, det gjorde de vel i 4 edition også, og det er helt klart at noe må gjøres.

Fra å ha sider opp og sider ned med missions, utallige måter å spille på, så åpner Gw opp med at så lenge du har det gøy så betyr ikke reglene så mye... javel, og avslutter med veldig få scenarioer i boka. Da er det bra at man har ressurser i gruppa som kan grave frem gamle scenarioer, pusse støv av de og kjøre igang kamper.

Slik jeg ser det har Warhammer 40 000 blitt en inkluderende hobby som nå er relativt lett... jeg sa relativt lett, å sette seg inn i. Det tar ikke hele kvelden, og miniatyrene - ikke minst miniatyrene har blitt veldig flotte. Kudos til Ørnulv, Jørn og Linus for ekstremt bra konvertering og malingsarbeide.
Undertegende har innsett at spillet har gått fra ett skirmish spill til full scale war, men setter umåtelig pris på de små kamper og spenningen av 1250 pts.

Jeg håper at de tre siste kvartaler av 2010 bringer færre enere, flere kamper, flotte armeer og MYE god sosial og morsom spilling.

Jeg håper i det lengste at de gjør om reglene til Wazdakka Gutsmek, og gir han tilbake sykkelen sin, påmontert en beskjeden battle cannon... sånn som sitter på en Leman Russ..... regler med rekyl:)

God påske alle sammen

Trond

28 March 2010

Almost there....!

3 kommentarer
"The end is near" - bokstavlig talt! Med modellene som er avbildet under anser jeg NIDS armeen for "ferdig". Dvs - avhengig av om den fungerer - som forutsatt da.... Riktignok har jeg fått noen flotte gamle Geenestealers fra Jørn jeg skal lage som mine "Ymgarls", men det blir et koseprosjekt fremover.

Elite - men i realiteten, heavy weaponry - 3 stk "Hive Guard" med "Impaler Cannon". Vanskelig å bygge synes jeg idet armene var dårlig tilpasset til "Tyrant Guard"-bodyen (typisk GW ikke få til slikt), men ferdig er de ok - om enn svært tunge modeller.


Og en siste "Trygon Prime"! Den obsvervante vil se jeg har brukt halen til den vanlige "Trygon" modellen. Jeg ønsker litt variasjon, og å kunne bruke en av dem også som en vanlig "Trygon", og det blir denne hybrid modellen jeg har forsøkt å gi "hear me roar" positur.





City stealers - ferdig!

7 kommentarer
Siden forrige uke / helg medgikk til å avlegge jegerprøven og jegeprøvekurs, tok ferdigstillelsen noe tid. Jeg tror ikke jeg sier mer enn:

"The boys are back in town....!"


***********

Ref Jørns tidligere kommentar om at min sist bygde Broodlord var poset "høyt" i forhold til mine Stealers (gråt, snufs, slemming - men ohh så korrekt)! Jeg kontret kjapt med - "da må han få en ritinue Stealers som passer til seg....."!

Jeg fikk bygd / konvertert i alt 14 Stealers + Broodlord fra Space Hulk settet "til Andre" (var ikke så lett som jeg trodde, særlig fordi jeg måtte skjøte inn armer fra andre modeller, og kutte bort masse scenery plast). To sprue var identiske, så jeg slet med å få endret dem slik at ingen ble like, og passet til st base. Resultatet ble som følger:


Jeg har 3 X 8 Stealers fra før, så dette blir en fluff unit. Gøy å montere, og forhåpentlig vis går det raskt å male dem (for nå er samlingen vokst betraktelig).....

24 March 2010

Artikkel nummer to hundre

2 kommentarer
Denne gangen tok det såvidt over året - 54 uker - å komme hit siden forrige "jubileum". Uten at jeg har talt etter, så innbilder jeg meg at det skyldes en nedgang i antall kamprapportene som ble publisert under kampanjen i fjor.

Hobby- og maleartiklene her har i alle fall tatt seg opp, både hva kvalitet og kvantitet angår. Spesielt er det Ørnulv som stiller oss andre litt i skyggen, med en til tider nesten overveldende produksjon. ;)

- + - + -

Jeg kan ikke avslutte uten også å prøve og se litt framover, og presenterer derfor et par spørsmål for diskusjon.

Hva ønsker vi å kunne presentere blant de neste hundre artiklene?

Hvis det er det artikler blant de to hundre første som var spesielt bra, så pek på hva ved de artiklene som kan gjenbrukes og kanskje videreutvikles fremover. Hvis det er spesielle emner eller temaer som man selv kunne tenke seg å skrive om, eller ønsker at noen med mer kunnskaper innen emnet skal skrive om, så kan dette være en mulighet til å "ønske seg en sak".

Er det noe vi som har vært mest aktive så langt kan gjøre for å hjelpe/pushe resten til å øke sitt eget aktivitetsnivå?

Kanskje vi heller skal la være å mase om det, og la dere komem på banen selv når det passer litt bedre. Kanskje vi burde være bedre på tilbakemelding når det postes artikler. Ikke alle her har det samme behovet for å "eksponere seg selv", men hvis det er noe resten av TSB kan hjelpe med så ta det gjerne opp - i kommentarene eller direkte med én av oss.

- + - + -

Gleder meg til de neste hundre!!!

Våtpalett / Wetpalette

1 kommentarer
Som nevnt i Marsprosjekt-artikkelen min, så har jeg oppdaget det geniale med en våtpalett.

Et raskt Google-søk gir en lang rekke artikler om våtpaletter og flere beskrivelser av hvordan man kan lage seg sin egen enn man strengt tatt trenger.

I sin enkleste form er det snakk om en vanntett beholder fylt vann og et lag bakepapir på toppen. Bakepapiret trekker til seg vann nedenfra, og slipper en begrenset mengde opp for å blande seg med malingen. Dermed holder malingen seg våt mye(!) lenger, men uten at den vannes ut til en wash.


De fleste pakker også i beholderen med en svamp, litt tørkepapir eller en oppklippet klut - både for å minke avdamping og for å gi paletten litt trykkmotstand.


For deluxe-versjonen kan man man passe på å bruke en beholder som har et passende lokk. Da har man mulighet til å avbryte midt i en sesjon og ha malingen ligge våt og klar på paletten neste dag om så er ønskelig.

- + - + -

Jeg har faktisk også funnet komersielt produserte våtpaletter Der Ute på det store internettet.
- Masterson's har våtpaletter til mellom $11 og $24.50.
- Privateer Press har en våtpallet til $18-25.

Det finnes muligens også flere produkter der ute, men med tanke på hvor lite som faktisk skal til for å lage sin egen så ser jeg ikke helt poenget. Avslutter med et bilde av min egen nylagede våtpalett for å understreke at man sannsynligvis allerede har de nødvendige materialene lettere tilgjengelig enn man kanskje tror.

21 March 2010

Mawloc - Familieprosjekt endelig ferdig!

3 kommentarer
Ja, det ble familieprosjekt ut av det til slutt. Målet er, og har vært, å ha hele NIDS armeen ferdig til påskeslutt, og med mye på agendaen ble Marius bistått av sin far i sluttfasen.

Målet var å lage en "dynamisk modell" som gir inntrykk av å "ha kommet opp undenifra", og som er klar til "strike"! Vanskelig å modulere og male, men vi syntes det ble ok. Vi gleder oss i alle fall til å spille med den (de).



16 March 2010

Statuen er her!!!!!!

2 kommentarer

Denne har vi ventet på lenge den! Kommer snart!

14 March 2010

Aquilupus Quartus - en hyggelig aften!

6 kommentarer
Det nærmer seg trettende mars, og nok en spillaften hos Ørnulv. Jeg fikk i oppgave å lage et sett med scenarier vi kunne spille, med 1250 poeng på 4x4 fots bord. Etter å ha drodlet med en hådfull variasjoner av scenarier fra 4th edition slo det meg: Hvorfor ikke kjøre skikkelig Old School?

Jeg fant fort frem til en online versjon av WH40K 2nd ed Battle Bible og der sto de beskrevet: Alle Battle Mission kortene jeg husket fra hine hårde dage i Øvre Voll gate 11 og under Skippergata 15.
Etter litt testing og justering presenterer jeg derfor følgende seks Missions til Aquilupus Quartus:

Engage and Destroy
+1 pts for each enemy squad wiped out
+1 pts for each enemy vehicle destroyed
+1 pts for each enemy character killed
Take and Hold
+5 pts for holding centre of table



Dawn Raid
+5 pts for a scoring unit in enemy DZ


Guerilla War
+1 pts for every 5 wounds caused in CC


Witch Hunt
+1 pts for wounding primay enemy Psyker
+1 pts for killing primay enemy Psyker
Assassin
+1 pts for wounding enemy Commander
+1 pts for killing enemy Commander

Jeg skal lage kort - eller i hvert fall noen lapper - til alle sammen. Idéen er at man selv skal kunne velge hvilken Mission man vil spille, rett før spilleren med initaitativet begynner Deployment. Kortet med Mission plasseres med tekstsiden ned på bordet og ikke røres igjen før man skal telle opp poeng.

I tillegg til Mission-spesifikke poeng, får man poeng for skaden man har påført motstanderens styrker. I 2nd ed hadde vi en mellomting mellom Victory Points fra 3rd/4th ed og Kill Points fra nåværende. Man får poeng for følgende i alle kampene - uavhengig av og i tillegg til poeng fra sin valgte Mission:

Each Independant Character Killed
1 pts for 0-100
2 pts for 101-200
3 pts for 201-300
pts for 301+

og

Squad/Squadron under 50%
Vehicle Damage
Monstrous Creature Wounded

1 pts for 101-300
2 pts for 301+

eller

Squad/Squadron Wiped Out
Vehicle Destroyed
Monstrous Creature Killed

1 pts for 0-100
2 pts for 101-200
3 pts for 201-300
4 pts for 301-400
5 pts for 401+

Deployment Zone i alle tilfeller er 12" inn fra motstående sider på bordet. (Spilleren med initiativet kan velge blant alle fire sidene!) Kampene har variabel lengde, i henhold til reglene for dette i nåværende regelbok.

- + - + -

Der har dere det altså. Jeg regner med at det kommer til å bli akkurat like hyggelig som alltid hos Ørnulv, og ser frem til å (knu)se dere alle igjen. ;)
Kommentarer og spørsmål til alt ovenstående er velkomne. Er det uklarheter (eller noe ubalansert) i regelsettet jeg har satt kompilert er det jo best å få det avklart/justert før det er tid for å rulle terninger...

Jørn

- + - + -

Noen stemningsbilder fra gårsdagens spilltreff! Jørn - håper du tilgir jeg skriver rett inn i ditt innlegg(?).
[Det går bra! Jeg bare flytter det ned for å synkronisere tids- og tekstflyt... eller.no]

Ørnulv´s Ultramarines var tulet for medium range fire fights (anti - Orks ble nevnt....), men får her grisebank av Andre sine Dark Eldar. Dark Lance, Dark Lance, Dark Lance, Fast Open Topped, Fast Open Topped, Fast Open Topped, Incubi, Wyches, Incubi, Wyches - get the picture?


Gustav sine Ultramarines er Linus første "offer" for kvelden. "Ost med vinger" + "umulig å drepe" unitene til Linus feide først Gustav, senere Jørn sin Chaos arme, av bordet! PS! Bra spill Linus, men - Linus drakk ikke denne kvelden... Håper vi ser mer til Gustav fremover, og at vi ser en ferdig bygd Imperial Guard arme på bordet neste gang :)


IIIHHAAAAS WHAAGH - fungerte; Såvidt minor loss mot Jørn sin Chaos Armee, og draw mot Andre sine Dark Eldar, er i alle fall langt bedre enn verten sin innsats - og Inger Helene skrubbet ikke.... :)


Så søtt - alle sammen smiler (under tvang) :)


Litt mindre oomhp denne gangen. Vi får trøkke litt mer til neste gang, undertegnede spesielt.

Velkommen igjen,

Ørnulv

13 March 2010

Hive Fleet Grendel regenerer - Broodlord og Lictor ferdig!

2 kommentarer

Og slik ser han ut ferdig - Broodlorden! Sammen med en stealer-gjeng med "bybaser" burde det kunne bli en ok table top unit. Modellen ble faktisk ikke meget høyere enn original positur (armere opp).

Lictoren ferdig! En av de kuleste modellen fra Nids jeg har bygget. For 65p - en bra nærkamp modell, med egenskaper som bidrar til å gjøre andre enheter enda farligere.... Vurderer å ha 2 av dem, men det blir nok en "Death Leaper" etter hvert istedenfor..... "Where did it go?" - "What was that?"




Lictor; jeg synes ofte de bygges med en litt "statisk positur" med talloons "høyt oppe" istedenfor på vei "til strike". Jeg har forsøkt å gi den en dynamisk positur og brukt bygningsbits for å gi inntrykk av at den "raser frem"....


Broodlord; Jeg har allerede en lord i den tiltenkte "hear me roar" posituren. Min broodlord nr 2 ønsket jeg å gi en angrepspositur. Det var ganske vanskelig (for meg) å endre standard posituren. Etter flere omganger med tang, kniv, fil, borr, binders, green stuff og tolmodighet, ble dette resultatet....


4 March 2010

Jørns Marsprosjekt - Word Bearers Dreadnoughts (Architecture of Aggression XIV)

3 kommentarer
Vinteren er endelig over, og våren er i anmarsj... I hvert fall snart!!!

Uansett så er det en ny måned og en ny utfordring på 40K Radio sitt Freebootaz Forum. Denne måneden er det Elite som står på programmet, så jeg har tenkt å ta for meg de tre Dreadnoughtene jeg har hatt stående på en hylle nede i Hulen nå en stund.


Som dere ser, er alle armert med Plasma Cannon, Dreadnought Close Combat Weapon og Heavy Flamer. Til 110 poeng stykker er det en formidabel - om enn noe uforutsigbar - sjokktropp. Jeg kommer til å oppdatere posten med Work In Progress bilder, som vanlig.

- + - + -

Takket være været frem til i tolvtiden i dag, og slitne snotlinger som det gikk raskt å få i seng, så har jeg gjort brukbart med framskritt i dag.


Drybrushingen tok jeg på fredag kveld, og inkingen i går. I dag har jeg kost meg med detaljeringen - og oppdaget hvorfor en "wet palette" påstås på være så fantastisk.

- + - + -

...og ferdig!!! Våtpaletten gjør det virkelig enklere med frihåndsmaling og blending, så jeg tok litt av med både legion-symboler og personlig heraldikk.


Alle armer er forresten fortsatt avtagbare, så trenger jeg en annen bevæpning (to DCCWpn f.eks.) er det bare nødvendig å bygge/male ekstra armer...

3 March 2010

Tervigon II (Scarface) er ferdig....!

0 kommentarer
Etter en uke i Østeriket, var Hive Fleet Grendel klar for en ny regenerering. Tervigon II (Scareface) er omsider ferdig!