29 March 2010

Warhammer 40 000 - evolution

Fra mitt ståsted vel og merke :)

WS BS S T W I A LD Save
Denne stat linjen kjenner vi alle... M WS BS S T W I A LD er kanskje litt mer ukjent, men alikevel ikke. Når vi da i tillegg tar med INT, WIS så begynner kanskje flere å lure på hva det er snakk om... Jo som dere sikkert har skjønt.. Warhammer 40 000! Undertegnede begynte å spille Rouge Trader eller 1 edition.... Ett spill tok laaaaaang tid - gjerne hele helgen. Det var en begynnelse på en fantastisk reise i en hobby som har tatt opp mye tid, penger, glede og funnet nye kamerater.
1 edition kan vi vel klassifisere like mye som ett rollespill som ett brettspill. Hver eneste modell hadde individuell statlinje, og reglene var infløkte og detaljerte. Du måtte ikke nødvendigvis fjerne en modell selvom han ble skutt, kunne jo hende at det bare var ett overfladisk sår, eller at han ble skutt i beinet slik at movment ble redusert. Uansett, spillet gikk helt ned på modell nivå i mye større grad enn i dag.

Etter en liten stund med dette kom 2. edition... Nye regler, strømlinjeformede regler.. Statlinjen ble slanket og vi satt igjen med M - for movement + det i har i dag. Fluffen var også noe redusert, men fortsatt klare referanser til 1 edtion med hyllemeter med regler, fluff og annet morro. Til Inger Helen.... Ork Madboyz! :)
Desverre med Second edition så ble det litt for mektige enkelt karakterer..... den ultimate cc spesialisten var Inquistor Lord, og Eldar Farseer.... Reglene for spesial karakterer ble mye mer tilgjengelig. Desverre kunne en enkelt miniatyr finne på å utslette 20 motstandere i en cc fase. Det kan man jo i dag også, men konsekvensen da, var så uendelig mye større. Hadde man en stridsvogn på sin side var man så å si uslåelig. Det var også tiden hvor forskjellige våpen ikke bare gjorde ett wound... neida. I likhet med 1 ed, så måtte man ha ett pent utvalg av terninger i 2 ed også. D4, D6, D8, D10 og D12. Multimelta gjorde feks 2xD12 i skade, så 3 wounds holder desverre ikke. Assault cannong kunne f.eks skyte 9 ganger med sustained fire dice og gjøre D10 damage pr treff...... potensielt 90 wounds der altså. Stridsvognene hadde panser, og mye flere treffpunkter. Tracks, turrets, sponson/side, rear etc. Front armour 26 anyone :) hadde vært greit i dag det.... Det å manøvrere en stridsvogn var dog ikke helt enkelt som det er i dag. maks antall svinger og grader etter hvor fort man kjørte. Her måtte det planlegges.
Min favoritt enhet fra 2 ed..... dedikeres til min første kamp mot Jørn. Boarboyz. For full version av historien, så er det bare å spørre Jørn.

3 edition..... Total forandring. Fra å være en realtivt komplisert men dog spillbart table top game, så kom 3 edition inn som et fristk pust for mange, ludofisering for andre. Desverre kastet dette GW inn i skyggens dal hva anngår fluff, og jeg vil si at det er først nå at de begynner å komme ut av den igjen.
4, og 5 edtion er egentlig bare en utvikling og ytterilgere ludofisering av spillet. Det som en gang tok hele lørdagen å spille tar.... jo det tar hele lørdagen å spille ;) men vi kan jo få det til mye kjappere hvis vi vil.
3 edition satt mer eller mindre strek for min tid som orke general. Eldar ble weapon of choice etter noen innledende runder med orker. 3 edtion hadde en rekke oppdateringer og tillpassninger, bla. vehicle desing rules som fikk oss litt gretne gamle gubber til å mimre om 1 ed igjen. Men, spillet klarte å flytte fokus mer eller mindre over fra karaterer til sqds. CC reglene ble radikalt endret. Nå var det ikke lenger 1 mot 1, men alle mot alle, eller 1 mot alle......
Skyting, bevegelse etc alle basis reglene ble forandre på, spillet fikk en ny dynamikk, og helt klart mer spillbart. Flere og flere turneringer ble også aktuelt

4 edition... mellomstasjon til 5 edition... 4 ed. var ett meget balansert og spillbart system som vi alle sammen kjenner til. Codexene utviklet seg.... i allefall nesten alle, og vi har alle sammen spilt flere kamper og/eller turneringer og noen av oss har følt gleden av å stå øverst på pallen :)
Men marsjen som begynte i 3 ed, blir bare tydligere.... sqds, mengder av sqds, mere poeng - full scale war. Det hviskes i skyggene om titaner.... titaner, ække det epic da???

5 edition. Dagens system... Vel tidligere armeer fikk seg ett skudd for baugen. Spacemarines ble igjen de superheltene de skal være og vi andre må ta til takke med siste plass.... eller 2 om du vil. Neida ikke fult så ille. Reglene blir litt justert, og troops er nå en viktig del av armeen. Eldar lider litt av dette, da en typisk elite armee ikke helt klarer å tilpasse seg systemet. Necrons phaser ut,,, det gjorde de vel i 4 edition også, og det er helt klart at noe må gjøres.

Fra å ha sider opp og sider ned med missions, utallige måter å spille på, så åpner Gw opp med at så lenge du har det gøy så betyr ikke reglene så mye... javel, og avslutter med veldig få scenarioer i boka. Da er det bra at man har ressurser i gruppa som kan grave frem gamle scenarioer, pusse støv av de og kjøre igang kamper.

Slik jeg ser det har Warhammer 40 000 blitt en inkluderende hobby som nå er relativt lett... jeg sa relativt lett, å sette seg inn i. Det tar ikke hele kvelden, og miniatyrene - ikke minst miniatyrene har blitt veldig flotte. Kudos til Ørnulv, Jørn og Linus for ekstremt bra konvertering og malingsarbeide.
Undertegende har innsett at spillet har gått fra ett skirmish spill til full scale war, men setter umåtelig pris på de små kamper og spenningen av 1250 pts.

Jeg håper at de tre siste kvartaler av 2010 bringer færre enere, flere kamper, flotte armeer og MYE god sosial og morsom spilling.

Jeg håper i det lengste at de gjør om reglene til Wazdakka Gutsmek, og gir han tilbake sykkelen sin, påmontert en beskjeden battle cannon... sånn som sitter på en Leman Russ..... regler med rekyl:)

God påske alle sammen

Trond

4 comments:

  1. Du klarer ikke en tur nedover mimregata uten å måtte trekke inn den Ork Boarboy'en med ThunderHammer, klarer du vel... ;)

    Du har dog rett i at spillet har forandret seg mye siden begynnelsen av nittitallet. Hobbyen, som GW liker å referere til det, har vokst voldsomt på internasjonal basis. For å understøtte denne veksten har GW vært nødt til å utvikle spillet - Ikke bare i form av nye regelutgaver eller miniatyrer av en kvalitet vi ikke engang viste vi kunne drømme om, men også i form av et restruktrurert univers av bakgrunnsmateriale, mengder av bøker med historier fra dette universet og terreng-halvfabrikata.

    Vi har hatt mange morsomme timer i "Krypten" under gårdsplassen i Rådhusgata 5, men jeg syns det er vel så morsomt nå som del av en dedikert gruppe hobbyister.

    ...og det er dit jeg føler 40K har tatt oss disse 15 årene siden jeg først fikk grisebank.

    ReplyDelete
  2. Nøff said ;) More dice rollin`

    ReplyDelete
  3. Dette var bedre enn søndagsaftenpoften, som jeg slett ikke savner!

    Du har vært med hele veien Trond, du har vært med på opp- og nedturer, kost deg og ergret deg over regler underveis. Gitt oss ferskinger (!) utallige historier fra svart-hvitt-tiden, om rare regler vi ikke skjønner noe av. Men utrolig bra at du også ser framover. Er med på den. Let's play!

    Linus

    ReplyDelete
  4. Morsom lesning Trond!

    Ørnulv

    ReplyDelete

Please feel free to comment...
Your feedback fuels our passion! ;)