Pages

25 November 2009

Planetstrike Exploitation

Ja, kanskje var det nettopp det jeg gjorde da jeg tok tre busser og under en kjærkommen paraply i øsende regnvær møtte opp hos Jørn på toppen av fjellet en høstkveld i november. Ut av kofferten kom de vanlige demonprinsene Ebolus og Vomitus, men denne gangen hadde jeg funnet plass til enda én, nemlig Jørns egen Asmodeus, Daemon Prince of Slaanesh. Tre demonprinser. Jeg vet jo at jeg overhodet ikke hadde sett lyst på det om Jørn hadde stilt med det mot meg ;)

Med tre bastioner sentrert i midten, men likevel nær den ene langsiden, valgte Jørn strategemet Drop Zone Denial til 3 poeng og som som navnet sier tvang meg å velge en annen bordside enn den jeg valgte, nemlig langsiden nærmest bastionene. Jeg på min side valgte Dawn Assault til ett poeng med night fight helt til terningrull på 4+ fra og med runde to, og det strålende Supply Drop til to poeng som gir meg som angriper meltabombs og defensive granater til D3 units når jeg måtte ønske det etter runde 1.


Med tre dreadnoughts spredd rundt om kring, to defilere loffende inn på den ene kortsiden og resten inne i bastionene eller like ved, ga Jørn Plague Marines en skikkelig nøtt. Linus valgte å deepstrike alt utenom Vindicatorene, som på sin side rullet inn på den kortsiden som ble valgt som drop zone-side. Resten kom litt her og litt der. To demonprinser og deepstriking terminatorunit som telte 10 på den andre siden.



9 firestormbomber klarte ikke å gjøre mye mot en landraider og tre bastioner. Selv dreadnoughtene sto støtt etter den første bombarderingen. Etter et par-tre runder hadde imidlertid de to Nurgle-demonprinsene og terminatorene tatt for seg fra den ene flanken. To bastioner og en space marines-unit lå i grus. Med hjelp av Asmodeus fra den andere flanken ble de to obliteratorene og terminator-lorden for lette. Da hadde deepstriking raptors med flaks på scatter-terningen, Asmodeus og en Plague Marines squad allerede fjernet berserkerne og en dreadnought på den andre kortsiden. Den siste Plague Marines uniten nærmet seg senter etter å ha smadret en dreadnought med meltaguns, powerfist og meltabombs. Den siste bastionen knakk og til slutt hadde Plague Marines kontroll over alle tre bastionene, objektivene.


Linus, altså undertegnede, var nok til tider litt heldig med terningrullene, men ikke så heldig at det var helt tullete å se på. Viktigst var nok uansett at både terminatorene og raptorene rullet hit på scatter-terningene da de deep striket. At jeg brukte alle tre HQ-slotene var nok også med på å bikke denne kampen i min favør. Det ble nok litt i overkant hardt. Samtidig følte jeg at jeg lykkes med strategien, armelisten satt som et blylodd (spesielt tre demonprinser, ti terminatorer og 20 plague marines) og valgene underveis var stort sett lure.

Du får få en skikkelig revansje, Jørn. Da blir det færre enn tre demonprinser. Det kan jeg love deg!


Linus

3 comments:

  1. Og kanskje, Jørn, at du smetter inn et bilde eller to i artikkelen?

    ReplyDelete
  2. Skal se om jeg ikke får smøget inn et par-tre stykker.

    De ble ikke helt som jeg hadde håpet. Tåpelig valg av vinkel i grunn...

    ReplyDelete
  3. ...og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg ikke får får til den gjennomsiktige bakgrunnen, så jeg tror heller jeg køyer før det blir ALT for sent.

    ReplyDelete

Please feel free to comment...
Your feedback fuels our passion! ;)