30 July 2009

Regelrytteri III

WH40K Rulebook - side 67

Shooting and destroying transport, then assaulting transported unit
Effects of Damage
Results on Passengers

[...]However, if a transport is destroyed (either result) by a ranged attack, the unit that shot it may assault the now disembarked passengers, if it is allowed to assault according to the assault rules.[...]

Denne setningen fant vi ikke i går, men her er den. Units som skyter et transportkjøretøy kan værsågod assaulte uniten som disembarker etter at kjøretøyet er skutt i filler.

Til diskusjon: er det bare uniten som ødela transportkjøretøyet som får lov til å assaulte uniten som har karret seg ut, eller får alle uniter som har skutt på kjøretøyet lov til dette. Jeg velger å tolke regelboka som at det første er tilfelle.

3 comments:

  1. Ble kanskje litt mye med to regelrytteriposter på samme dag, men personlig er dette veldig lærerikt. Håper også at resten av gruppa engasjerer seg. Dette er en flott måte å få prentet inn spesifikke regler på. Jo mindre tid vi bruker til dette ved spillbordet, jo bedre.

    ReplyDelete
  2. Morsomt å høre 40K Radio episode 50 (ca. 23. min.), der de tar opp nettopp denne regelen. Ifølge Spencer og Scott ante 60 prosent av deltakerne på den nylige Ard Boys-turneringen, som var full av rutinerte spillere, ikke at de kunne assaulte uniten inni transporteren i samme runde som de har skutt i filler kjøretøyet.

    ReplyDelete
  3. Hvordan klarte vi å overse det i går? Vi kan umulig ha vært trøtte eller slitne eller noe, for vi ble jo ferdig ganske tidlig - i dag.

    Ser nok ut for at du har rett mht at det kun er enheten som skjøt og ødela transporten som evt kan assaulte enheten som ramler ut, men enheter som ikke har skutt på noe som helst står nok fritt til å assaulte.

    ReplyDelete

Please feel free to comment...
Your feedback fuels our passion! ;)