27 November 2008

Atomrapport: Sloughterhouse

5 kommentarer
Tid for hevn, eller ikke... Trond og Linus med samme armeer som sist. 2000 poeng, annihiltation, enda styggere resultat. 3-13.

Trond lysår bedre taktisk. Det begynte jevnt, men gikk sakte men sikkert i Tronds favør. Eldars klamme klo klemte regelrett livsskiten ut av bestefar Nurgles etter hvert svært-lite-høye-i-hatten-soldater.

Linus ble nok litt mutt i maska siste halvdel, men er jo vanskelig å drikke sjampis når det ikke en gang er en liten ildflue i enden av tunnelen en gang. Håper det ikke ødela gleden ved å spille godt, for det gjør jo Eldars hærfører uten unntak.

Nough said.

Kanskje begynne med Ludo. Kan vel ikke være så vanskelig?

Linus

26 November 2008

Hands on DoW II og besøk hos Relic...

0 kommentarer

"Even Chuck Norris isn't standing after a DOW2 explosion"

Det er et PC-spill på gang som de fleste av oss venter i sitrende spennning på. DoW II ser ut til å bli ganske mye endret fra første versjon som kom for fire år siden.

-Alt for komplisert og holdt ikke følge med andre sjangrer, sier Jonny Ebbert, sjefsdesigner i Relic til spillmagasinet Eurogamer, som har besøkt det forjettede studioet i Canada.

Bry deg om unitene
Det virker som om unitene og karakterene blir viktigere å holde i live og utvikle. Man får belønninger hvert tiende minutt, lover Ebbert.

Utholdenhet og framskritt er nøkkelord.

-Bedre belønninger. Aldri mer starte på nytt. Vi prøver å bygge opp tilknytningen du får til uniten nede på bakken. Vi vil at du skal bry deg om disse marinene, sier Ebbert.

Eurogamer skryter uhemmet av det de har sett og reporteren nevner blant annet korte, "punchy" og dramatiske single player missions.

Den gode gamle ressursoppbyggingen er dessuten forkastet til fordel for å skape en blodsprutende orgie av strategisk vold, som reporteren uttrykker det.

Egenstøpt IG-armé
Verdt å merke seg er også en av Relic-gutta som faktisk har støpt sin egen Imperial Guard-armé! Ser virkelig bra ut.

Og tenk å få jobbe et sted som daglig får miniatyrforsendelser fra GW. Gratis.

Spillet ser virkelig svært lekkert ut ut fra bilder og videoer.

Les mer på Eurogamers egen Hands on-rapport, eller se den 12 minutters lange reportasjen fra deres besøk hos den kanadiske spillprodusenten 31. oktober.

For dere andre verdenskrigsfantaster der ute er det freshe bilder og oppdatering også på siste Company of Heroes på stammen, men det diskuterer vi vel ikke her ;-).

Linus

24 November 2008

Imperial cities of Ultramar - part 5

5 kommentarer


"Flak-Um" ferdig malt, venter bare på kanonene fra Forge World!














"Terminatum" ferdig.

21 November 2008

Ny gameplayvideo fra DoW II

3 kommentarer


Jeg går ikke rundt og tenker på dette spillet til daglig, men må innrømme at spenningen stiger hver gang det kommer nye drypp fra THQ. Dette er den andre gameplayvideoen. Jeg gleder meg...

17 November 2008

Imperial cities of Ultramar - part 4

2 kommentarer





Da er endelig de siste byggene "ferdig". 


"Cathedralum"








"Terminatum"















"Controllum"


(Monitor tårn)





























"Flak-um"

(det er bestilt to flak kanoner fra Forge World, dobbel autocanons, en til hver platform)




Og nå - maling!

13 November 2008

Minirapport: Even more Eldar in the system!

7 kommentarer
Å hei hvor det går. Ikke før hadde røyken lettet etter siste møte med universets eldste, så var plutselig Tronds djevelsk snikete Eldar på besøk. Annihilation og Dawn of War, 2000 poeng.
Hvordan går nå dette? To Troops og en HQ settes opp først. To runder uten at noen verdens ting skjer, annet enn at Eldar kun får støtte fra én unit fra reserve, Nurgles utvalgte får på alle bortsett fra smådemonene.

-Jeg går hjem
-Jeg kan like gjerne pakke sammen og dra. Dette går aldri i verden. Jeg har ikke fått på en dritt og du får på alt! utbrøt en hoderystende Trond.

Grrrr. Snerr. Dette har jeg hørt før, tenkte Linus høyt og med et høflig smil om munnen, men ikke uten en synlig grad av vennskapelig irritasjon. I løpet av seks og et halvt år i bransjen kan nemlig Linus' seirer over Trond telles på én hånd, om det i det hele tatt har vært noen seirer mot Team Stormbolters desidert vanskeligste motstander.

Riktignok var det elendig rulla når reservene skulle inn i runde to, men samme hvor dårlig Trond ruller i runde en og to, og samme hvor bra Linus ruller, så snur flaksen og uflaksen. Linus gjør dårlige taktiske valg og blir alltid ubønnhørlig straffet for det - når Tronds Eldar står på den andre siden av bordet.

Veisperring
Denne kvelden på Lunax klarte for eksempel fire obliterators å havne helt isolert midt i egen forsvarslinje, og det skulle ikke mer enn noen utspekulrerte Warp Spiders og en Falcon til, så var chaos' friskeste våpensamlere forduftet, etter å ha fomlet noe voldsomt med både navigering og våpensikte. Dette burde vi da visst, fullstendig hodeløst og overhodet ikke i tråd med egen plan på forhånd. Tre kjappe og lettkjøpte kill points til Eldar.

To rhinoer med hver sin Plague Marines-squad freste tidlig opp bak bakken, med støtte av en demonprins. En solid enhet utvalgte meltagun-soldater snek seg inn fra siden og i bakkant rullet enda en rhino med Plague Marines og enda en demonprins opp over bakketoppen, et par runder for seint ute.

I den trange korridoren som de usedvanlig korttenkte chaossoldatene hadde valgt, sto to Wraithlords og ventet som en enorm veisperring. Harlequins like bak. Først i runde fem tvang endelig avataren seg inn i kampen. Avataren døde til slutt i kamp mot 15 smådemoner og ti chosen. Wraithlordene holdt ut lenge, men den ene måtte også gi tapt til slutt, etter bokstavelig talt å ha veivet i vilden sky med sine steinharde never. Harlequin-squaden gjorde vei i vellinga og sto selvfølgelig igjen med en mann til slutt. Også den siste Wraithlorden klarte å holde seg oppegående, men var alvorlig svekket med bare ett wound igjen.

Rhinoene falt en etter en. Og med 128 fokuserte skudd fra 20 Dire Avengers i runde fem og sju og til sist Falcon-kanoner, ble også siste Plague Marines-squad utslettet.

Rulletull
Som vanlig var det helt vanvittig mye rar rulling, for eksempel toere på vanskelig terreng-tester fra demonprinser og Eldar-skyting av en annen verden. Avataren på den annen side famlet nærmest i blinde de to rundene han fikk være med på leken.

Som mot André sist begynte de grå terningene med heroisk høye resultater, for så å rulle 90 prosent enere, toere og treere resten av kampen. Til gjengjeld tok de gule terningene over leveringen av femmere og seksere "i henhold". Kjapp konklusjon:

-Dette er helt uforutsigbart og typisk 40k.

-Lover
Forutsigbart er det imidlertid at chaos alltid taper mot Tronds Eldar. Da røyken hadde lettet etter runde sju, sto Linus igjen med én demonprins og to skadeskutte units med Plague Marines og chosen. Trond var nærmest urørt, men burde ha mistet alle harlequinene og begge wraithlordene.

-Jeg lover at jeg aldri skal si at "dette taper jeg" igjen i begynnelsen av kampen, lovte Trond etter å ha storkost seg i fem runder.

Det bør han holde. For vi veit jo hva som skjer...

Neste gang, Trond...

Neste gang!
...Stats:
Date: 12.11.2008
Mission: Annihilation
Deployment: Dawn of War
Points: 2000
Result: 3-10 (after turn 7)

Edit: Litt rusk. Lagt til Fakta.

11 November 2008

Mikrorapport: Eldar in the system

0 kommentarer
Så sto plutselig Andres flott malte Eldar-arme på den andre siden av bordet. 1500 poeng, to objektiver, ett i hver lange deploymentsone. Andres bak den store bakken, 12-15 tommer fra egen deployment zone. Linus sitt bak en ruin 12 tommer fra egen bordkant. Begge objektivene cirka 12 tommer fra senter.

Terninger er rare greier, også i dag, der Wraithlordene vel rullet rimelig elendig på skyting før helt mot slutten, der Andre klarte alle psychic tests, der jeg våget psychic test to ganger på demonprinsene - med tre terninger, og klarte testen begge gangene, en bedrøvelig 2-er på assault for smådemonene og dermed nådde de aldri fram til en unit Dire Avengers på den andre siden av bygningen ved eget objektiv, og ble om ikke lett bytte, så ble de i alle fall skutt på. Rart også med en demonprins som klarte å tape close combat 0-2 mot noen skarve Guardians - begge woundene feilet og deretter mistet enda ett på påfølgende tapt close combat-rull. Er det mulig?

Dette var noen små høydepunkter. 14 Plague Marines og to obliteratorer holdt stand ved eget objektiv og klarte å holde ut ganske så godt helt fram til runde fem var ferdig. Objektivet var holdt. En enslig jetbike sto igjen som eneste trussel mot objektivet men den ble raskt mat for boltere og plasmaguns.

På nurgles lojales andre flanke rykket de to demonprinsene med T6 og Warp Time opp, godt støttet av en rhino med 7 Plague Marines. Målet var å drepe alt av troops, så objektivet i alle fall ville stå åpent til slutt. Andre møtte flankemanøvren med to Wraithlords, en farseer, en jetbike-squad og en svær gjeng med Guardians. I runde fire begynte det å smelle og da røyken hadde lagt seg i runde fem, var en demonprins borte, det samme var de to Troops-unitene til Andre. Dermed var målet oppnådd.

Veldig morsomt igjen. Både Andre og jeg glemte mye, men dette var ingen turnering, så vi lot hverandre foreta manøvrene likevel. En del blaing i regelboken, noe som åpnet øynene hos begge to på flere punkter. Kjapp, fin kamp, selv om undertegnede brukte vel lang tid på flyttefasen innimellom. Andres Eldar-arme er et flott skue og morsom å møte!

Stats:
Date: 10.11.2008
Mission: Capture and Control
Deployment: Pitched Battle
Points: 1500
Result: 1-0 (after turn 5)

9 November 2008

Imperial cities of Ultramar - part 3

4 kommentarer
Da er Fortified Sanctus og Platformus på plass!

Denne gun-pitt skal utstyres med en trippel linked Hell Bolter! First come - first served... :)

Platformus skal få besøk av en Imperial Shutle - jeg håper blir en julepresent :)

Sanctus har to fox holes som er bundet sammen gjennom en hjørnebunker.

Jeg jobber med å lage ett stort Ultra merke i 1mm plast som skal danne senter av plattformen!

3 November 2008

The Stench of Decay and Rotting Death (Part VII)

3 kommentarer
Ved siden av ti Havocs med meltaguns og en rhino, har en ny demonprins allerede debutert på spillbordet. Han er foreløpig navnløs, men trenger noen penselstrøk med maling. Jeg har en haug av tanker, men kanskje noen av dere har den ultimate ideen? Jeg ser for meg en relativt rent malt modell (om det går an) med klare kontraster, samtidig bør ikke jobben være for voldsom...

Har veldig sansen for den rødlige tonen som GWs maleeksperter har brukt på enkelte units med plague bearers i det siste. Samtidig føler jeg at huden bør være grønn med highlight på toppene, kanskje med syk gulning flere steder. Men hvem vet, kanskje noe annet ville vært enda bedre?

Men det er mange elementer som skal males - rustingen i bunn, hudflenger, horn, beinpiper, jump pack, sverd, baseelementer...

Ideer mottas med takk! Kom gjerne med lenker til ideer, eller skriv rett ut hvordan dere ville gått fram...

Linus

Minirapport: Monsters Ball

2 kommentarer
Med 69 modeller, en dreadnought, tre drop pods, to predators, en vindicator, en razorback og en rhino var det ingen beskjeden styrke Ørnulv satte opp på sin bordside lørdag kveld. Målet var fem objektiver som var satt ut i perfekt symmetrisk avstand til bordkanter og til hverandre.

Linus hadde gjort noen små justeringer siden sist, hovedeffekten materialiserte seg i nok en demonprins. Både Ebolus og denne siste krigskolossen veltet opp på den ene flanken, mens tre Plague Marines-units ramlet inn sentralt på slagmarken, med støtte av en havoc-unit med meltaguns. Ultramarines klarte tidlig å stanse Havocenes rhino, samme skjebne led en av Plague Marines-unitenes framkomstmiddel.På flanken ser jeg nå i etterpåklokskapens lys at de to demonprinsene nok trenger litt mer taktisk trening. En scout-squad fikk være i fred, noe som sikret Ørnulv et svært viktig objektiv i runde fem. Trolig hadde de blitt skutt i fillebiter i runde seks, men vi valgte å avslutte etter runde fem, så fair enough. Demonprinsene hadde bare en tactical squad og en dreadnought å bry seg om ved siden av scout-squaden, og kunne nok klart å ta dem etter tur. Hadde jeg i tillegg støttet demonprinsene med Havoc-squaden kunne flankemanøvren vært svært effektiv. Neste gang...

I midten ble det etter hvert et voldsomt blodbad etter at alle tre drop podene landet med 27 plague marines, ti havocs og tre obliterators farlig nær. Da runde fem var over var det ingen veteraner eller Space Marines igjen, bortsett fra de to stakkarene som hadde flyktet etter et knalltøft møte med en bevinget demonprins og en annen med grotesk jump pack og warp time allerede i runde to. Etter bøttevis med power fist-angrep, plasmaskudd og meltaskudd, sto fortsatt et blått kjøretøy så nære midtobjektivet at det var contested. Mens Plague Marines sikret ett på egen bordside og en stor gruppe Lesser Daemons tok objektivet til høyre, sikret en uberørt scout squad Ultramarines' ene, mens to staute sqouts holdt Ørnulvs viktige andre objektiv da runde fem var over.
Kan hende hadde resultatet blitt noenlunde det samme også etter runde 6 og eventuelt 7, men trolig hadde de to sqout-gutta blitt blåst av bordet. Uansett et forrykende flott spill, dette, der Nurgles' beintøffe soldater lenge hadde overtaket, men der to smarte sqout-squads viste seg å vippe det hele til et uavgjort, selv om brettene med casualties nok hadde stor overvekt av blått...

Ørnulv var nok til syvende og sist ikke helt heldig med all terningrullingen i dag, men trolig stiller han med de samme terningene neste gang, eller hva?

Linus har funnet ut at to demonprinser med T6 og Warp Time er veien å gå. De kan stå imot det meste og klarer jeg i tillegg å være smart nok i utvelgelsen av mål og i tillegg har en ekstra unit til å støtte dem, så er det lite som kan stå imot... tror jeg. Da vet i alle fall alle hva som venter neste gang ;-)

Stats:

Date: 01.11.2008
Mission: Seize Ground (5 objectives)
Deployment: Pitched Battle
Points: 2000
Result: 2-2 (after turn 5)

(edit: et par skrivefeil og en vindicator var glemt - på de blås side...)

2 November 2008

Imperial cities of Ultramar - part 2

4 kommentarer

"Manufactorum" har fått en del mer effekter, bl a har jeg bygget en kran (kjettinger vil henge ned i den ferdige versjonen), lyskaster og mer vrakgods. 












"Tankorum" er ferdig, og dermed er "the factory erea" ferdig :)