31 October 2008

Imperial cities of Ultramar - part 1

3 kommentarer
"The armoury" ble ferdig med rustning og utstyr til de sist ordinerte "Veteran Brothers".  "The Administratum" var meget fornøyd, for jammen ble ikke en ny drop pod flevert samtidig!

Jeg satte som krav til meg selv, at før jeg begynte på nye større prosjekter skulle jeg: 1) være ferdig med min Fantasy High Elf Army (3.250p ble ferdig i sommer), 2)  jeg måtte ajourføre mine Marines iht den nye codexen (er nå gjort), 3) gjøre om landbordene (ferdig). 


City bordet står nå for tur. Linus, Jørn og Andre har alle sagt - Imperial City - tenk stort! Jeg har bestemt meg for å lage 2 store, 2 mellomstore og 4 "mindre" bygninger. Først ut er fabrikken. Fabrikkanlegg har gjennom historien vært åsted for noen av de hardeste city fights, med kampene rundt traktorfabrikken og siloanlegget i Stalingrad som en antakelig nr 1. En "Imperial Factory" skal være en av de to store city byggene mine! 

Fabrikken er designet med en relativt tett "frontfasade" 3 etg høy.















I den ene delen av bygget ligger et tankanlegg. 







                                                                                                                                                              




Bygget er "åpent bak", med en losse rampe mot jernbanelinjen. Den største utfordringen har vært å tøyle trangen til å dynge på med detaljer (bits, ting og tang) for å understøtte "byggets spillbarhet". Nå gjenstår å legge på småstein (kantet singel antar jeg gjør jobben som ruindeler), og å male grundmur og rampe med sand og husfix før jeg skal male. 


Jeg innser jeg har gjort en tabbe. Mange av elemeneten er vanskelig tilgjengelig for maling. Jeg pleier å jobbe raskt. Jeg skal denne gang forsøke å kose meg, sette ned tempo og ta ett bygg av gangen. Om det er nok for at dette skal bli OK gjenstår å se. 

Ørnulv

28 October 2008

Minirapport: Don't mess with the believers of Nurgle

5 kommentarer
Jørn på den andre siden av bordet, denne gang med en gjeng totalt umalte modeller fra den nye, spennende Word Bearers-lista. 20 chaossoldater, 8 berserkere, 26 smådemoner, en spawn, en fæl scorceror, en defiler og en demonprins med lash så uhyggelig tøft ut i utgangspunktet. Men mon tro om straffen for å stille med utelukkende umalte modeller var et realt tap.

Linus stilte som vanlig med Plague Marines, denne gang med to squads samt demonprins Ebolus som kjernen. Ytterligere en nurglete demonprins var med denne gangen som støtte for Ebolus mens en timanns Havocs-squad med meltaguns var med for forsøkets skyld. To obliterators hang seg også på i siste liten.

Vi rakk bare tre runder denne lørdagskvelden. Og greit var det. Pizza og slarv er vel like viktig som spilleffektivitet.

Linus fikk fokusert styrkene sine på den ene flanken der slaneshprinsen kom tuslende med sin frekke hentepisk. Uansett ble det for mye å stå imot for demonprinsen og ordbærerne selv om alle 26 demoner kom ut samtidig i runde to. En runde for tidlig og i overkant uforutsigbart, mente Jørn og Linus nikket anerkjennende.

18 Plague Marines og 10 Havocs og begge de to demonprinsene tok ut unit etter unit. Obliteratorene klarte allerede i første runde et lucky shot i hodet på den usedvanlig tøffe defileren, som hadde lusket fram bak en ruin, og som jeg inderlig håper jeg får se igjen - med maling på.

Sluttkommentaren får vel ellers være at Ebolus er fornøyd, men merket ganske raskt at chaoskrigerne på den andre siden verken var spesielt godt sammensatt eller hadde en spesielt god plan. Mye ble levnet til tilfeldighetene, i motsetning til når Tau Empire har vært på plass. Men strategien og taktikk for de enkelte kampene blir vel flere lysår mer strømlinjeformet etter hvert, tenker jeg.

Uansett godt for motivasjonen å slå Jørn, må det bare ikke bli så lenge til neste gang...

Stats:
Date: 25.10.2008
Mission: Annihilation
Deployment: Pitched Battle
Points: 1500
Result: 7-3 (after turn 3)

27 October 2008

Remaking of the green lands... (del 3)

2 kommentarer
Og så skulle tank traps gjøres ferdig for terreng bordet!

Etter at murpussen og sanden på base var helt tørket, malte jeg murseksjonene med svart iblandet utvannet trelim.

Basene ble malt med samme brunfarge som spillbordene, også iblandet utvannet trelim.

Gamle belter og hjul ble malt sort.








Murseksjonene ble drybrushet codex grå, etterfulgt av fortress grå og til slutt skull white. 
Basene ble drybrushet med samme farger som bordplatene og skogbasene, dvs grunnmaling iblandet litt grå og snakebite leather, så mer lys grå i samme blanding, og til slutt samme blanding iblandet bleached bone. Belter og hjul drybrushet jeg først dark flesh, så chaimail, og til slutt vasket jeg belter og jul med tynn sort wash.
Jeg klattet utvannet trelim på basen og drysset over static gress, før jeg sprayet med warnish.

20 October 2008

Remaking of the green lands... (del 2)

0 kommentarer
Og så var det kratere, stenformasjoner og small hills :)
Under lunsjen i dag ble jeg sittende å se på en tom konfekt eske. Mange morsomme former. Opp ned, kanskje jeg kunne lage noen tank traps? 
Først klippet jeg ut formene jeg trodde ville passe, og monterte dem på baser.

Jeg la utvannet trelim langs kantene og helte på grov sand / jordmix. Jeg blandet så utvannet trelim med Husfix og fin sand, og penslet "formene". Til slutt plasserte jeg noen Tamya 1:35 track links og noen PzKW IV jul. Nå gjenstår det å male og legge litt gress langs kantene...
Oj, jeg må løpe, flytende plast i en box på komfyren ryker / lukter, dette skal bli vann i kraterne :)  

Biel Tan Strike Force - Fast and furious

1 kommentarer
Eldar har ingen Mad Doc`s til å operere armelisten, til det har de meg....
Men etter litt prøving og feiling, tankeknasing og litt, dette tror jeg blir gøy, så har det kommet seg en liste....

Hq: Farseer, jetbike, whichblade,
ghosthelm, runes of warding, doom, shuriken pistol: 125 Pts

Elite: 8 Harlequins, Harlequins kiss, shuriken pistol, flip belts, domino fields
Dance of death, Troupe master, power weapon, shuriken pistol, Spirit seer,
veil of tears. 218 pts

Troops: 6 Jetbikes, 2 shuriken cannons: 152 pts
Troops: 6 Jetbikes, 2 shuriken cannons: 152 pts
Troops: 10 Dire Avengers, Avenger catapults, Exarch, power weapon, shimmershield, defend, bladestorm: 177 pts
Waveserpent Transport: Twin brightlance, spiritstones,
twin shuriken catapult: 145 pts
Troops: 10 Dire Avengers, Avnenger catapults, Exarch, 2 avenger catapults, defend, bladestorm: 167 pts
Waveserpent Transport: Twin brightlance, spiritstones,
twin shuriken catapult: 145 pts

Fast Attack: 9 Warpspiders, death spinners: 198 pts
Fast Attack: 9 Warpspiders, death spinners: 198 pts

Heavy support: Fire prism, prismcannon, twin shruiken catapult
Holo field, spirit stones: 160 pts
Heavy support: Fire prism, prismcannon, twin shruiken catapult
Holo field, spirit stones: 160 pts
Grand total: 1997 pts

Ork and Eldar Paintset

1 kommentarer
Det het det aller første malersettet jeg kjøpte hos Avalon for lenge lenge lenge siden. Med trykk på orker. Etter mange år med orker, begynte jeg å bli litt lei the green tide, så hva da? Jo eldar.... Siden har det blitt det, med sporadiske innslag av IG og Ultramarines. Vel historie.... Nå er det jo ny giv på den grønne bølge.. eller... Etter noen prøvespill og litt tweaking av hærlister så sitter jeg igjen med følelsen at dette har jeg gjort før... For all del, å spille orker er vanvittig kult, det er ingen bedre følelse enn å se motstanderen rulle masse terninger - tror de, og gliser bredt når han ber meg fjerne 15 orker.. ja vel, greit nok, hva er vel 15 mot 100?? :) Eldar... mister man 10 stk så begynner det å bli vanskelig, men det er det som er så fasinerende med en elite arme.

Så konklusjonen blir, spilling er gøy. Hva det blir fremover, får bli en overraskelse, men jeg må uansett kvesse penselen og male, både orker og eldar, ja kanskje til og med Space Marines.... ;)

PS... selv om jeg har sagt det før, så tror jeg at jeg har en hærliste ferdig... men som en viss "mad" Doc sier... Operate, operate, still time to operate!
God arbeids/spill og maleuke.

Trond

19 October 2008

Terreng - remaking of the green lands... (del 1)

3 kommentarer
Som dere vet er det vesentligste av det terreng jeg har laget vært til LOTR. Siden interessen og hjertet er glidd over til 40K, har jeg besluttet å "rydde" i terreng boksene. Det som passer til 40K er under "om-maling", nærmere bestemt selve land-spillbordene, skogene, stenformasjoner, kratere og noen få utvalgte hills. Jeg beholder noen få hus så jeg fremdeles kan stille LOTR og Fantasy spillbord, men ellers gir jeg bort resten. 

Planen er: Å gjøre om det som kan brukes. Dernest s bygge noen litt mer majestetiske fjell (større, brattere, høyere, med platåer). Til slutt skal jeg begynne på konstruksjonen av en Ruined Imperial City. 

LANDBORDENE OG SKOGENE MALES OM

De forrige "landbordene" var litt rødlige og drybrushet så lyst at det stakk seg frem (særlig på bilder). Jeg ønsket dem mørkere, og fikk samtidig muligheten til å legge sand og jord på de terreng features som ikke hadde det fra før (skolger). Siden annet terreng var strødd flokk på måtte også disse legges ny sand på / jord på, men det ble for mye jobb for hovedbordene, så der satser jeg på at static grass dekker over - tilstrekkelig. Jeg hadde først tenkt å lage de brungrå bordene, som i den nye regelboken, men valgte tilnærmet samme skeem som basene på mine figurer. 


Jeg malte først bordene (og skogene) med Akryl 07  "Kakao" iblandet en stor mengde utvannet trelim og en tynn blanding husfix. 












Deretter blandet jeg Kakao 07 malingen med Skifergrå 07, 1 box Snakebite Leather og 1 box Bronzed Flesh. Jeg brukte blandingen til å drybrushe bordene og skogene. 










Jeg blandet så mer Skifergrå 07 i blandingen og drybrushet alt en gang til. 













Jeg blandet til slutt inn en box Bleached Bone, og drybrushet en siste gang. 













Jeg blandet 2 store poser med gress fra Strømmen Hobbysenter sammen med 2 bokser static fra GW (GW, den  samme som er på basene til figurene mine). Blanding av de 2 gress typene viste seg unødvendig da gresset kjøpt på Strømmen er indentisk med GW sin (og GW sine boxer er minst 3 X dyrere gitt volum...) Limet ble delvis malt, delvis stiplet på bordet. Static gress ble drysset over med en sikt, overflødig gress ble ristet av, og bord og skoger ble støvsugd og sprayet med Matt Warnish.



Håper terrenget faller i smak, velkommen til spill! 

PS! hills og craters tas i morgen :)

Ørnulv

 

 


  

18 October 2008

Ultramarines 2. - regrupperer (del 5)

2 kommentarer
De ble gitt 4 uker. Noen var litt i tvil om de ville greie det! "Ultramarines Armoury" greide det :)


(den overvåkne vil se at Capteinen ikke er med, han vurderes under tiden for en større konvertering)
Men ikke før hadde den siste av dem forlatt depoet før det dukket opp 2 Brothers med ny status som "Veterans", og som derfor også må initieres i nytt armour og utstyr...

Ørnulv

15 October 2008

Burn The Heretic!

8 kommentarer
Type Cenarie: Sieze Ground (5 objektiver)
Deployment:  Pitched Batle
Forces: Ultra Marines (Ørnulv) mot Chaos (Dag)
Points: 2000p per side
Dato: 12.10.2008

DEPLOYMENT:
Ikke før hadde Ultra Marines (UM) 2. Company i samarbeid med Tau drevet tilbake de forente onde krefter fra Dark Eldar og Chaos, før UM mottok rapporter om at flere mindre bosettinger på en avsidesliggende planet i Ultramar systemet igjen var truet av Chaos Marine (CM). Etterretningen brakte UM sin undsetningsstyrke til en mindre bosetting som hadde vært under kraftig orbital bombardment. På venstre del av slagmarken - en by i ruiner, og på høyre side - spredte skoger og høydedrag. 

UM: Predator Destructor (PD) tok opp stilling sammen med Dreadnought "Corpus"(DC)  inne i byen, i dekning, med utsikt over byens bygninger. I senter av byen tok Veteran Squad (VSR) stilling i sin Rhino, sammen med Dreadnought "Credo" (DO). I huset foran dem, en Scout Squad i 2etg. En Predator Inihlator (PI1) og en Tactical Squad i Rhino (TSR) tok stilling bak en lav høyde senter høyre. På høyre flanke, bak en skog, tok Predator Inihlator (PI2) stilling. I en skog helt til høyre tok en Tactical Squad stilling ved ett objekt.

CM: På UM venstre flanke todnet en Rhino med Plague Marines (PM) frem langs bordkanten delvis skjult av en bygning. I bygningen ved siden av tok en Havoc unit (HU) stilling i 2etg over ett objektiv midt imot Ultramarines PD. Midt venstre for UM kom det til synes enda en Rhino med en Thousand Sons unit (TS1). I senter fulgte "Kharn The Betrayer" (KTB) og hans unit med Khorn Berserkers (KB). Skogen gav vei mens en Defiler tårnet opp over trærne, flankert av en Chaos Chosen Unit (CC) som rykket frem mot ett objektiv. Ytterst mot SM sin høyre flanke ankom enda en Rhino med en unit Thousand Sons til (TS2)!  

Begge sider ventet forsterkninger!

RUNDE 1: 
UM beholdt initiativet. Koordinater ble sendt, og en Scout Squad ankom på UM høyre flanke skrått imot CM objektivet, og tok opp stilling i ett krater. Med ett brak dundret en Drop Pod i bakken overfor CM objektivet på Ultramarines høyre flanke! Ut steg en Tactical Squad ledet an av Librarian "Cecil". Både DC og DO rykket forsiktig frem samtidig som stridsvognene justerte stilling overfor sine mål. Brødrene var målløse! Takket være den tette skogen og Demonic Pocession greide ikke PI1, PI2 eller DO skade Defileren! DC felte noen KB i senter. PD felte en av HU. "Cecil" og hans Tactical Squad var akkurat utenfor rekekvidde for at ildgivningen skulle ha større effekt, men greide å felle en marines i unit CC. Dette kunne bare bli bedre... "Cecil" formante sine sgt over sambandet!

Rhinoen innholdende PM rykket frem på UM Venstre flanke og tok dekning bak ett hus. KTB og hans KB unit rykket frem og tok dekning bak ett krater mot senter. CC rykket frem mot Drop Poden mens Rhinoen til TS2 rykket frem mot de ankomne Scouts, tverrstilte og TS2 tok dekning bak kjøretøyet som spydde røyk. Havoc uniten åpnet ild mot PD som ble reddet av de mellomliggende bygningsrestene. Defileren brukte sin batlecanon, men bommet! TS2 hadde dårlig sikt mot "Cecil", hans Tasctical Squad og de ankomne Scouts. "Cecil" greide ikke å "Nullify" angrepet, men skuddene og kreftene som ble forløst fra CC og TS2 var så svake at de ikke gjorde permanent skade! 

UM bønner var hørt! De hadde overlevd uten tap - og var gitt en ny sjanse!

RUNDE 2:

BOOM! Drop pod 2 hadde homet inn på signalet fra den tidligere ankomne Drop Poden, og en ny Tactical Squad steg ut på så kort avstand som tillatt overfor CM TS2 som stod i dekning bak sin Rhino. "Cecil" og hans Tactical Squad rykket frem midt imot CC. DC tok stilling på andre side av bygget for Chaos Rhinoen som tok dekning midt i byen. PD åpnet ild mot Havocene, og drepte 2 i bygningen. DC åpnet på ny ild mot KTB og hans KB unit, og drepte en KB. Scouts midt i byen åpnet ild mot samme unit i håp om å skade KTB. 


Sniper riflene traff, og med godvilje fra Dag (som gjengjeldte en godkjent tvilsom line of sight for en av sine Havocs i runde 1 - voksent spill) også Hellfire Shell til Heavy Bolteren, men mellomliggende kratere og en nedskutt Imperial Shutle gav dem alle dekning! Igjen var det stridsvognene sin tur! "I have you now!" PI1, PI2 og PD åpnet ild! Defileren ble ødelagt og lå igjen maltraktert, dens ben i en "unaturlig stilling" i forhold til torsoen! Det var ikke over! "Cecil" og hans Tactical Squad åpnet ild mot CC. "Cecil" energi utladning felte 3 CM alene! Resten av Squaden felte ytterligere CM. Den sist ankomne Tactical Squad åpnet ild sammen med Drop Podene, og nærmest utslettet TS2 uniten! "Cecil" priset "The Emperor" over sambandet. Chaos styrkene holdt ro i rekkene, og gjorde seg klare til å svare!

Rhinoen med TS1 justerte sin stilling bak bygningen i byen slik at ikke UM kom til klart skudd neste runde. KTB og hans KB rykket frem mot senter objektivet, og tok dekning i vrakgodset fra det tidligere nedskutte romskipet. CC ble stående på sitt objektiv og håpet å skade "Cecil" og hans Tactical Squad. Havoc Uniten åpnet ild, men greide heller ikke denne runde å skade PD. KTB og hans KB unit var utenfor range for ildgivning mot Scoutene i byens senter. CC åpnet ild mot "Cecil" og hans Tactical Squad, men greide ikke trenge igjennom "the armourys latest paint job". TS2 åpnet ild mot sist ankomne Tactical Squad. Heller ikke denne gang greide Chaos å gjøre ubotelig skade! TS2 stormet mot Tactical Squaden, bare for selv nesten å bli utslettet (bare Champion og en CM tilbake!). Chaos styrkene var rystet! Dette var slett ikke planen!

RUNDE 3:
"Cecil" forstod at objektivet til CM på hans høyre flanke ville falle, og at UM kunne vende mot senter for å true senter objektivet sammen med reservene som ikke var satt inn enda (i Rhinos). De siste Chaos enheter på høyre flanke måtte utslettes! Hans egen enhet rykket frem mot de siste par CM som holdt Chaos objektet på UM høyre flanke. DO rykket frem for å gi dem longe range fire support med sin lascanon. Scouts på høyre flanke forflyttet seg bak de tidligere ankomne Drop Pods med retning mot senter. "Kill them all!" DO, "Cecil" sin "Smite Power" og ildgivningen fra hans Tactical Squad utslettet resterende del av CC. I close combat utslettet sist ankomne Tactical Squad restene av TS2. Bare en UM var falt! Enheten bråsnudde mot senter. PD felte flere Havocs, hvorav en rakettkaster. DC greide ikke skade KTB eller hans KB unit, men Sqouts i senter sine sniper rifler og Hellfire Shell drepte to CM. PI1 ,PI2 og rakettkasteren på eget objektiv høyre flanke greide ikke ta ut Rhinoen til TS2 som garantert ville forsøke å kjøre over sist ankomne Tactical Squad neste runde! Damn! Igjen stod gjenvæende CM enheter tilbake, fast i troen!

Rhinoen til TS2 bykset frem mot sist ankomne Drop Pod og dens Tactical Squad. Udramatisk - men gøy! Tactical Squad trakk seg rolig unna, fart, masse og distanse gjorde at hverken Drop Poden eller Rhinoen tok skade. KTB og hans KB unit stormet mot senter objektivet, fremdeles i dekning blandt ruiner i senter. Rhinoen til TS1 ikjørte frem mot senter objektivet og pøste ut røyk mens CM unit TS1 steg ut på kjøretøyets bakside. Havocene traff PD men greide ikke skade tanken. TS2 hadde ikke noe å skyte mot, og KTB og KB uniten var fremdeles ute av range for Scoutene i senter bygget. UM høyre flanke var - tom for CM. CM forsterkningene ankom heller ikke denne runde! 

RUNDE 4:
Varte spillet i 6 runder ville i alle fall en unit fra UM høyre flanke kunne komme frem til senter objektet hvor CM satte inn resterende disponible styrker! Scoutene raste gjennom skogen, og sist ankomne Tactical Squad (som hadde unnsluppet Chaos Rhino angrepet) sikret CM objektet på UM høyre flanke. "Cecil" og hans Tactical Squad rykket frem mot senter. Tactical Squad senter i Rhino (TSR) kjører frem mot romskipvraket i senter, på antatt trygg assault avstand fra KTB og hans KB unit, og tok opp stilling for ildgivning mot senter objektivet. 


Veteran Squad kjørte frem med sin Rhino mot senter objektet bak DC og tok stilling delvis i dekning bak sin egen Rhino. Stridsvognene tok opp stilling for å ta ut Rhinoen til den utslettede TS2 uniten som hadde kjørt inn i Drop Poden. DC rykket frem mot Chaos unit TS1 som hadde forlatt sin Rhino ved senter objektivet. PI2 ødela Chaos Rhinoen til TS2. DC sin assault canon og storm boldet felte CM fra TS1 i senter, mens PD drepte ytterligere CM fra Havoc Squaden. Snipere og Hellfire Shell dundret mot KTP og hans KB unit, uten å drepe mer enn 1 CM! Ildgivning fra veteran Squad og 2 X tactical Squad feller også kun 1 av CM KB til!
De sist ankomne UM (som hadde gått ut av 
sin Rhino) åpnet også ild og drepte enda en Chaos Maine fra unit KB!  DC angrep CM TS1. Utrolig nok greide ingen å ta noen wounds! Fra nord øst løp "Cecil" og hans Tactical Squad samt Scoutene mot senter. Fremdeles var CM fast i troen!

KTB og de siste i hans KB enhet stormet frem og tok stilling over objektivet. Chaos Unit PM steg ut av sin Rhino og tok stilling i ruinen sammen med Havoc uniten for å sikre Chaos objektet overfor UM venstre flanke. 

Ut av intet materialiserer plutselig en Chaos Raptor Squad seg i skogen ved UM eget høyre objektiv! Skal de plutselig conteste objektet så det kan bli en draw dersom Carn holder senter? De scatrer (med godvilje fra Ørnulv) - utenfor skogen, men ender alikevel innenfor 1" av UM uniten i skogen. En 2ér - og uniten ødelegges! Ildgivningne var ikke effektiv, og kun en Veteran ble felt i senter. Havocene var vesentlig redusert og greide ikke skade PD som de hadde vekslet ildgivning med i løpet av ettermiddagen og kvelden. DC og TS1 forsatte sin kamp uten at noe avgjørende skjedde! KTB og hans KB angrep UM Veterans i senter. KTB er ikke helt god! Han drepte like gjerne to av sine egne! I samme slengen gikk det 3 UM Veterans! KTB ble selv skadet og han mistet flere av sine menn. Alle CM enheter beholdt roen - og troen!

RUNDE 5 - 6:
"Purge The Unclean! "
"Cecil" og hans Tactical Squad stormer frem mot senter sammen med Scout Squaden. Dreannought DO tar oppstilling for å ta ut Chaos Rhino som står mot senter objektivet, og sist ankomne Tactical Squad rykker frem mot KTB, hans unit KB og senter objektet. DO og PI1 ødelegger Chaos Rhinoen til TS1 i senter. KTB og hans gjenlevende KB dreper ytterligere 2 Veterans, men tilbake står kun KTP med ett liv! DC står låst i kamp med resterende del av TS1, fremdeles uten at noen får overtaket (utrolig nok). 



KTB forsetter kampen, men flere Marines fra sist ankomne Tactical Squad støtter sine Veteran Brothers. Passende er det til slutt at det er Veteran Sgt med sin Power fist som feller Kharn!

Det er slutt. Tilbake står en Havoc Unit, En Chaos Rhino med sin PM Squad som holdt ett objektiv og restene av TS1. UM har ikke mistet noen units og holder 4 objekter (4:1).

Kommentar: En svært hyggelig kamp som varte fra 16.00 - 21.00, med mye humor!



Dawn of War II - Ny PC snart, dere?

0 kommentarer

For de av dere som ikke leser BOLS, som allerede har lagt ut denne snutten. Må si jeg sitrer av spenning og forventning til dette spillet.


Jeg spiller nesten aldri PC-spill - er slett ikke for gammel ;-), men få spill klarer å dra meg ut av vante oppgaver og sysler. Men DoWII gjør nok det. Siste video fra THQ viser gameplay og nye spillelementer som ser helt fantastisk ut. Er så fornøyd med at jeg har en knall stasjonær med et helt topp skjermkort. En PC der opplevelsesindeksen ligger på 5,9 over hele linja, bortsett fra prosessoren på 5,7. Den har faktisk steget fra 5,6 (hvordan det nå kan ha seg).

Klikk på bildet for siste gameplay-video.
Dawn of War II kommer tidlig 2009.

Linus

14 October 2008

Armeliste, strategi og taktikk

4 kommentarer
Tenkte jeg skulle gjøre noe litt annet. Istedenfor å komme luskende med min lenge hemmeligholdte armeliste, løfter jeg litt på lokket for å slippe Team Stormbolter inn i mitt krigsherres hode.

Elementet vann
Jeg sliter fortsatt med å ha en god taktikk og være tro mot eventuelle planer. Spesielt med en arme som består av så få modeller, er det ekstremt viktig at jeg planlegger hvilken rolle hver enkelt enhet skal ha for helst to runder framover.

Jeg tror jeg trenger å bygge en overhengende og nesten altoverskyggende strategi. Posteren Silent Requiem har gitt fire ulike strategier navn fra de fire elementene - jord, ild, luft og vann. Jeg tror nok min Plague Marines-arme mest av alt er (og bør oppføre seg som) en arme av elementet Vann (Water), som hele tiden tilpasser seg motstanderen og forsøker å ødelegge motstanderens plan.

Vi er verken Luft (Air - som Tronds Eldar) eller Ild (Fire - som orker/nids), men kan i teorien oppføre oss som Jord (Earth - ofte mange og/eller tøffe - som Marines). Problemet her er ildbasen av langtrekkende skyts. Det har vel jeg aldri hatt.

Meltamelta
Mangelen på en skikkelig plan/strategi som jeg følger er nok viktigst. Men har jeg midlene for å kunne følge denne? Med to helt ulike kjøretøyer i en vindicator og en predator blir de jobbende hver for seg. Og en motstander vil kunne ta dem ut.

Jeg har derfor tenkt på en radikal endring ved å dytte mange flere mann inn i armeen. Mobile Havocs med meltaguns kan være tingen. Faren er selvsagt knertede Rhinoes som blir stående ødelagt og med traskende havocs som bruker to-tre runder på å komme i nærheten av et kjøretøy. På den annen side vil de isteden få andre/tilpassede oppgaver/mål dersom forutsetningene underveis endrer seg. Innenfor rekkevidde er det få units som liker 20 mann med åtte meltaguns.

En løsning kan selvsagt være å gjøre havocene til chosen. Samme nytte, men faktisk ørlite billigere. Og garantert i front tidlig. Vi kan potensielt være svært nær vesentlige enheter hos motstanderen, men risikerer å bli slaktet sønder og sammen. På den annen side får vi raskt levert Lesser Daemons dit de skal. Men samtidig forsvinner jo mye av overraskelsesmomentet når kampen starter.

En tredje mulighet er å gjøre dem til to nye Plague Marines-squads, men da med bare to meltaguns i hver - pluss eventuelt en combimelta hos Plague Champion.

Lesser Daemons vil jeg fortsette med. Klarer jeg å følge en plan/taktikk og underliggende strategi, vil de ikke bli alene som sist. For det er jo her mye av mitt problem ligger - at jeg alltid blir umanøvrert og raskt isolert av fienden...

Liste fra hodet:
Har satt opp følgende armelsite, som kan ligne på den neste jeg stiller. Kjernen er den samme som tidligere. Hva synes dere?

HQ:
Daemon prince, MoN, Wings, NRot - 165

Troops:
10xPlague Marines, 2xPlasmaguns, Champ w/fist, PIcon - 305
Rhino - 35
10xPlague Marines, 2xPlasmaguns, Champ w/fist, PIcon - 305
Rhino - 35
10xPlague Marines, 2xPlasmaguns, Champ w/fist, PIcon - 305
Rhino - 35
20xLesser Daemons - 260

Heavy:
10xCSM, IoCG, 4xMeltaguns, Champ w/fist - 240
Rhino - 35
10xCSM, IoCG, 4xMeltaguns, Champ w/fist - 240
Rhino - 35

Poeng: 2000
Models: 71
Scoring units: 4
Kill points: 12

Hva mener dere?

Linus

9 October 2008

Mont'yr Kauyon - 2000 poeng

3 kommentarer
Det er noe eget med miniatyrer som er klare i siste liten...

Det stinker polyurethan i boden oppe i skogkanten, men gjør ingen ting synes jeg. (Forhåpentligvis lukter det ikke så ille lenger innen Tonje kommer hjem... )

Men nok prat! Bilder, bilder, bilder!!!

Devilfish'ene i rene basifarger:


...og nylakkerte:


Ikke noe førbilde av Crisis-suit'ene, men her her de etter en kjapp dukkert:

Mini-rapport: Eldar-spøkelset flyr igjen

2 kommentarer
Seize Ground og Dawn of War i kveld. 2000 poeng. Bestefar Nurgles utvalgte mot Tronds hypereffektige og ultradødelige Eldar. Fem objektiver, Eldar begynner, vi deplyoer kun to Troops units og en HQ hver. Alt bortsett fra reserver ruller på allerede i runde 1.

*I kveld var det mye rar rulling. Skal ikke si at Eldar hadde forhekset terningene, men det var ikke langt unna. Ekstremt god to hit og wound rulling spesielt de første to-tre griseviktige rundene. På chaos' side var det kun smådemonene som rullet godt, merkelig godt egentlig. De holdt ut og gjorde mye ugagn. Greater Daemon hadde først seks, så fem angrep i nærkamp med Warp Spiders og etter hvert Harlequins. Stordemonen traff maks to ganger og tok aldri mer enn ett wound... Til slutt var det Plague Marines som fikk stanset virvelvinden.

*Demonprins Ebolus ble borte allerede i runde to. Ble nok litt for alene, og med Eldars fokuserte ildkraft fra snipers, guardians (?) og flere, måtte det gå slik. Det samme ble Vindicatoren. Altså fikk Eldar veldig tidlig tatt ut to svært viktige units hos motstanderen.

*Med fem objektiver var det en fordel å ha fem troops units, selv om vi vel aldri tenkte å holde flere enn tre objektiver. Eldar stilte bare med tre. Da runde fem var slutt hadde chaos 2 objektiver, Eldar 1. Men selvsagt ble det ikke bare én, men to runder til. Etter runde 6 sto det 1-1. Og da røyken hadde lagt seg mot kveldingen i runde 7, hadde sannelig Eldar snappet ett objektiv til og hindret meg et tredje. Dermed vant Eldar 2-0.

Mange helter hos chaos i dag, men stordemonen var udugelig. Smådemonene meget bra. Alt i alt en feiende flott kamp, spennende til siste slutt, der Eldar på ekte Eldar-vis lynhurtig snappet til seg en komfortabel seier på overtid.
(Edit: Stilling etter runde 5 var 2-1)

Stats:
Dato:08.10.2008
Mission:Seize Ground
Deployment:Dawn of War

2000 poeng

8 October 2008

Ultramarines 2. - regrupperer (del 4)

2 kommentarer
 "The Armoury" har arbeidet på spreng! Det ryktes at onde krefter er samlet, og at det snart vil komme ett større slag! Med en oppdatert "Codex Astartes" har Ultramarines 2. behov for sitt nye utstyr!

Predator "Ad extremum" (til slutt) og Rhino "Ab igne ignem" (av ild kommer ild) er meldt klare fra the armoury. 


1,2 uker igjen for å få ferdig siste 10 Marines!  

4 October 2008

The Stench of Decay and Rotting Death (Part VI)

4 kommentarer
Siste oppdatering (8. oktober):De 20 smådemonene har nå smøget seg ut av imaterien, overtatt kroppene til vergeløse og hjelpeløse, intetanende mennesker. De er ikke det lenger. Menneskene. De er syke. De er døde. De kan minne om levende døde, zombier fra fiksjonsfortellinger fra fordums og for lengst glemte tider.

Synes resultatet ble brukbart. Fortsatt bruker jeg imidlertid alt for lang tid på en malejobb som ender langt fra optimalt resultat. Greit nok. Skal få postet et bilde snart, men kameraet er akkurat nå utilgjengelig. De er grønne, som resten av armeen, de har rødlige klær, de fleste av dem, og alle kjennetegnes av sår eller oppspiste eller bortblåste og istykkerrevne kroppsdeler (for eksempel bakhoder) som er i ferd med å spises opp av lyse og gørrete kryp, helt sikkert fra en annen dimensjon.

Nå mangler ferdigstillelse av Daemon Prince Ebolus. Jeg heller mer og mer mot å lage en Greater Daemon of Nurgle i tillegg. Men den blir neppe klar til fredagens apocalypse...

Totalt ferdigmalt armé: 1.800 poeng pluss

Første oppdatering:
Smådemonene er snart på plass. Mens vi venter på at Ebolus gjøres ferdig, har det dukket opp 20 lesser daemons. Som selv det ikke alt for trenede øyet lett ser, er det snakk om ett sett zombie regiment fra WF. Fant ut at det ble for mye pes å blande inn deler fra Cadians eller hva det måtte være, så har i første omgang laget to timannssquads, en med og en uten håndvåpen.

Så få malingen nurglifisere dem nok. Er jo heller ikke vanskelig å tenke seg en passende bakgrunn. At de har 5+ invulnerable save er jo også helt greit, ettersom de er infestert av bestefars fæle sykdommer og annet ubehag. Kuler og sverdslag kan gå tvers gjennom disse døde og samtidig udødelige kroppene, uten å stanse dem, i hvert fall ikke med en gang...

Tidligere oppdateringer av The Stench of Decay and Rotting Death:
Part I (Troops) | Part II (Terminators) | Part III (Daemon Prince) | Part IV (Vindicator) | Part V (Predator)

Linus

Reaping the Harvest

2 kommentarer
A bargain had been brokered. The foul warriors of the Plaguefather had offered their former brothers for the Arenas and the Chambers, and proven their worth in the Trial of Blood. All that the Cabal of Flayed Skulls had to do, was to strike as the Mon'keigh warriors enganged each other in combat.

Zla Mori the Impaler contemplated delaying the strike a little, to allow them to weaken each other, and perhaps return with a few extra speciments for the Homuculii dungeons. First, however, there were preparations - and sacrifices - to make...


10.10.2008 Deployment Zones

To linjer trekkes opp mellom et punkt fire fot fra venstre side av hvert lag sin side til det hjørnet på andre siden som er lengst mulig unna. De triangulære områdene på hver side av bordet er lagenes Deployment Zone, mens det trapesformede området i mellom er No Mans Land.

Tre objektiver settes opp langs midtlinjen i No Mans Land, henholdsvis fire, seks og åtte fot fra de korte bordsidene. Disse vil være verdt ett Kill Point per Scoring Unit innenfor tolv tommer av objektivet, forutsatt at motstanderne ikke også har noen Scoring Units innen for tolv tommer av objektivet.

Vinnerne av kampen bestemmes ut fra akkumulerte Kill Points.

Reglene for Night Fight brukes for første runde.

- + - + -

Ørnulvs Ultramarines setter opp i øvre venstre sone, i utkanten av ruinene av Lunax' administrative senter; Aquilupus Primus.

Linus' Nurgle Marines setter opp blant skogsholt og bakker i nedre høyre sone.

Andres Dark Eldar og Jørns Tau deles i to deler med like mange enheter i hver. Det rulles for hvilken del som entrer fra lagets bordside i runde én. Resten av styrkene er i Reserve.

Enheter med Infiltrate eller Scout kan bruke reglene for Outflank som vanlig, eller kan ta et ekstra Scout Move om de flytter inn på bordet i første runde. Enheter med Deep Strike kan bruke reglene for dette uansett når de skal plasseres på bordet.
Dette gjelder også Ørnulv og Linus sine styrker.

Etter at styrkene er ferdig satt opp og det er avklart hvordan Andre og Jørn sine styrker er delt opp, rulles det for hvem som får begynne. Alle spillerne ruller, og den med høyest tall velger.

1 October 2008

Da Green Tide

1 kommentarer
"OI!!! We'ze baaakk!"
Mekzod Gutsnik had been hollering for the past hour, while directing the driver of his new Trukk down one deserted street after another. The rest of the Tribe was close behind, and growing bored and irritable. If those blue-skinned pansies turned up soon, the Goffs were going to jump the Bad Moons for sure.


Dato:30.09.2008
Mission:Annihilation
Deployment:Spearhead
2000 poeng
OrksWarboss
Nob mob (3)
Masse orker...
Store Mobs, Warphead, Trukks, Buggies, Warphead, Hellakoptas... ;)
Liste skulle komme.
Tau EmpireShas'el Fusion Blaster, Plasma Rifle
Crisis Suit Team (2) Twin-linked Missile Pod, Plasma Rifle
Stealth Suit Team (5)
Stealth Suit Team (5)
Fire Warrior Team (12) Devilfish SMS
Fire Warrior Team (12) Devilfish SMS
Kroot (15) Kroot Hounds (5)
Pathfinders (8) Devilfish SMS, Seeker Missile x2
Sniper Drone Team (4x2)
Hammerhead Railgun, SMS
Hammerhead Railgun, SMS


Jørn velger Deployment Zone og setter opp først. Pathfindere, Sniper Drones og et Fire Warrior team plasseres med oversikt over området orkene må krysse. Kjøretøyene plasseres lenger bak, men klar til å ild-og-bevegelse.
Trond setter så mange Boyz så langt frem som mulig og med mesteparten i dekning. Kjøretøy plasseres på begge flankene for å tvinge Tau-arméen til konfrontasjon så fort som mulig.

De første tre rundene bruker Orkene på å avansere gjennom et kuleregn, mens de legger igjen håndfuller av modeller hele veien. Kjøretøyene knekkes ett etter ett, og selv Krootene klarer å hakke (!) ned to Trukk Mobz med hjelp fra et Stealt Suit tea., og Tronds Looted Wagon får ikke avgårde mer enn ett skudd med sin store kanon før den går i lufta. Det andre Stealth Suit teamet stopper Warbossens Trukk og sørger for at han aldri får blandet seg inn, men blir bombet og skutt i stykker av Dethkopta-skvadronen rett etterpå. Kun en mann overlever, men feiler Break testen sin og faller tilbake innenfor rekkevidde av Warbossen...

I runde fire får Orkene endelig Assaultet, og et Sniper Drone Team og en immobilisert Hammerhead knuses keramikk under jernbeslåtte støvler. Tau har kun tre av fem kjøretøy igjen på bordet, og kun to av dem er mobile. Jørn reposisjonerer frenetisk, og håper på en avgjørende runde med skyting før det hele er over.

I kampens avsluttende runder jager Orkene fortsatt etter de gjenværende Tau-enhetene, mens Jørn fokuserer den han har igjen av ildkraft på å ta ut de Orke-enhetene han kan klare å utslette.

Etter seks runder er telles Kill Point'ene opp, og vi står med fem-seks av enheter hver av fjorten-femten igjen på bordet. En særdeles blodig (og ganskje jevn fra runde fire) kamp ender fortjent 9 - 9.