3 November 2008

Minirapport: Monsters Ball

Med 69 modeller, en dreadnought, tre drop pods, to predators, en vindicator, en razorback og en rhino var det ingen beskjeden styrke Ørnulv satte opp på sin bordside lørdag kveld. Målet var fem objektiver som var satt ut i perfekt symmetrisk avstand til bordkanter og til hverandre.

Linus hadde gjort noen små justeringer siden sist, hovedeffekten materialiserte seg i nok en demonprins. Både Ebolus og denne siste krigskolossen veltet opp på den ene flanken, mens tre Plague Marines-units ramlet inn sentralt på slagmarken, med støtte av en havoc-unit med meltaguns. Ultramarines klarte tidlig å stanse Havocenes rhino, samme skjebne led en av Plague Marines-unitenes framkomstmiddel.På flanken ser jeg nå i etterpåklokskapens lys at de to demonprinsene nok trenger litt mer taktisk trening. En scout-squad fikk være i fred, noe som sikret Ørnulv et svært viktig objektiv i runde fem. Trolig hadde de blitt skutt i fillebiter i runde seks, men vi valgte å avslutte etter runde fem, så fair enough. Demonprinsene hadde bare en tactical squad og en dreadnought å bry seg om ved siden av scout-squaden, og kunne nok klart å ta dem etter tur. Hadde jeg i tillegg støttet demonprinsene med Havoc-squaden kunne flankemanøvren vært svært effektiv. Neste gang...

I midten ble det etter hvert et voldsomt blodbad etter at alle tre drop podene landet med 27 plague marines, ti havocs og tre obliterators farlig nær. Da runde fem var over var det ingen veteraner eller Space Marines igjen, bortsett fra de to stakkarene som hadde flyktet etter et knalltøft møte med en bevinget demonprins og en annen med grotesk jump pack og warp time allerede i runde to. Etter bøttevis med power fist-angrep, plasmaskudd og meltaskudd, sto fortsatt et blått kjøretøy så nære midtobjektivet at det var contested. Mens Plague Marines sikret ett på egen bordside og en stor gruppe Lesser Daemons tok objektivet til høyre, sikret en uberørt scout squad Ultramarines' ene, mens to staute sqouts holdt Ørnulvs viktige andre objektiv da runde fem var over.
Kan hende hadde resultatet blitt noenlunde det samme også etter runde 6 og eventuelt 7, men trolig hadde de to sqout-gutta blitt blåst av bordet. Uansett et forrykende flott spill, dette, der Nurgles' beintøffe soldater lenge hadde overtaket, men der to smarte sqout-squads viste seg å vippe det hele til et uavgjort, selv om brettene med casualties nok hadde stor overvekt av blått...

Ørnulv var nok til syvende og sist ikke helt heldig med all terningrullingen i dag, men trolig stiller han med de samme terningene neste gang, eller hva?

Linus har funnet ut at to demonprinser med T6 og Warp Time er veien å gå. De kan stå imot det meste og klarer jeg i tillegg å være smart nok i utvelgelsen av mål og i tillegg har en ekstra unit til å støtte dem, så er det lite som kan stå imot... tror jeg. Da vet i alle fall alle hva som venter neste gang ;-)

Stats:

Date: 01.11.2008
Mission: Seize Ground (5 objectives)
Deployment: Pitched Battle
Points: 2000
Result: 2-2 (after turn 5)

(edit: et par skrivefeil og en vindicator var glemt - på de blås side...)

2 comments:

  1. En meget hyggelig spill aften :)

    Og ja, terning gudene var nok ikke helt på min side (det er de forresten ikke så ofte...). Dette kamp scenariet passer din hær bra tror jeg, og ja - det var helt klart nære på jeg ikke hadde blitt blåst av bordet, du spilte bra :) Min "nye arme" skal jo bli en "take all commers army", og jeg må bli mer kjent med den! Gleder meg derfor til neste spill aften!
    Ørnulv

    ReplyDelete
  2. Jeg har også forsøkt å komponere en all comers-armé - det er i alle fall tanken. En som kan stå greit de fleste (Selv om orkehorde med scenario-spesifik rending-angrep som Trond fikk gleden av å spille med for en tid tilbake nok er i drøyeste laget for de fleste)
    We'll meet again ;-)
    Neste uker er jeg veldig klar!

    ReplyDelete

Please feel free to comment...
Your feedback fuels our passion! ;)