Pages

14 October 2008

Armeliste, strategi og taktikk

Tenkte jeg skulle gjøre noe litt annet. Istedenfor å komme luskende med min lenge hemmeligholdte armeliste, løfter jeg litt på lokket for å slippe Team Stormbolter inn i mitt krigsherres hode.

Elementet vann
Jeg sliter fortsatt med å ha en god taktikk og være tro mot eventuelle planer. Spesielt med en arme som består av så få modeller, er det ekstremt viktig at jeg planlegger hvilken rolle hver enkelt enhet skal ha for helst to runder framover.

Jeg tror jeg trenger å bygge en overhengende og nesten altoverskyggende strategi. Posteren Silent Requiem har gitt fire ulike strategier navn fra de fire elementene - jord, ild, luft og vann. Jeg tror nok min Plague Marines-arme mest av alt er (og bør oppføre seg som) en arme av elementet Vann (Water), som hele tiden tilpasser seg motstanderen og forsøker å ødelegge motstanderens plan.

Vi er verken Luft (Air - som Tronds Eldar) eller Ild (Fire - som orker/nids), men kan i teorien oppføre oss som Jord (Earth - ofte mange og/eller tøffe - som Marines). Problemet her er ildbasen av langtrekkende skyts. Det har vel jeg aldri hatt.

Meltamelta
Mangelen på en skikkelig plan/strategi som jeg følger er nok viktigst. Men har jeg midlene for å kunne følge denne? Med to helt ulike kjøretøyer i en vindicator og en predator blir de jobbende hver for seg. Og en motstander vil kunne ta dem ut.

Jeg har derfor tenkt på en radikal endring ved å dytte mange flere mann inn i armeen. Mobile Havocs med meltaguns kan være tingen. Faren er selvsagt knertede Rhinoes som blir stående ødelagt og med traskende havocs som bruker to-tre runder på å komme i nærheten av et kjøretøy. På den annen side vil de isteden få andre/tilpassede oppgaver/mål dersom forutsetningene underveis endrer seg. Innenfor rekkevidde er det få units som liker 20 mann med åtte meltaguns.

En løsning kan selvsagt være å gjøre havocene til chosen. Samme nytte, men faktisk ørlite billigere. Og garantert i front tidlig. Vi kan potensielt være svært nær vesentlige enheter hos motstanderen, men risikerer å bli slaktet sønder og sammen. På den annen side får vi raskt levert Lesser Daemons dit de skal. Men samtidig forsvinner jo mye av overraskelsesmomentet når kampen starter.

En tredje mulighet er å gjøre dem til to nye Plague Marines-squads, men da med bare to meltaguns i hver - pluss eventuelt en combimelta hos Plague Champion.

Lesser Daemons vil jeg fortsette med. Klarer jeg å følge en plan/taktikk og underliggende strategi, vil de ikke bli alene som sist. For det er jo her mye av mitt problem ligger - at jeg alltid blir umanøvrert og raskt isolert av fienden...

Liste fra hodet:
Har satt opp følgende armelsite, som kan ligne på den neste jeg stiller. Kjernen er den samme som tidligere. Hva synes dere?

HQ:
Daemon prince, MoN, Wings, NRot - 165

Troops:
10xPlague Marines, 2xPlasmaguns, Champ w/fist, PIcon - 305
Rhino - 35
10xPlague Marines, 2xPlasmaguns, Champ w/fist, PIcon - 305
Rhino - 35
10xPlague Marines, 2xPlasmaguns, Champ w/fist, PIcon - 305
Rhino - 35
20xLesser Daemons - 260

Heavy:
10xCSM, IoCG, 4xMeltaguns, Champ w/fist - 240
Rhino - 35
10xCSM, IoCG, 4xMeltaguns, Champ w/fist - 240
Rhino - 35

Poeng: 2000
Models: 71
Scoring units: 4
Kill points: 12

Hva mener dere?

Linus

4 comments:

  1. Hei Linus!

    Jeg er på langt ifra en erfaren spiller, og bør kanskje avstå fra å si noe med lesere som Jørn og Trond. "Top of Mind" synes jeg du er for hard mot den armeen du allerede stiller. Hvorfor:

    1) Din arme er "Rock Hard"! Ja, vi tar ut noen Rhinos og noen Marines - men unitene er der fremdeles!
    2) Armeen din "as is" er ganske mobil, 4 Rhinos som kan teame up i to grupper eller rykke frem samlet under støtte ild fra en Predator som er en trussel mot alt fra Hammerheads til Fexer og Demolisheren - som bare må bort! Havocs er en trussel både mot lettere kjøretøyer og infanteri enheter.

    Det eneste jeg ikke synes har funket større de ganger jeg har spilt mot deg er dine "Oblits". De koster endel forstår jeg og har på avstand begrenset ildgivning (antall skudd med vireklig punsj). Ville sett på litt mere støtte ild for poengene. Jeg synes også din Deamon Prince burde få noen Raptors el å slå følge med, den gir deg en ytterligere edge på assaulten og vil garantert gi target priority problemer for motstanderen. Enten får han Princen i runde 2 - 3 med Raptors el inn i sine linjer, eller han vil få 40 odd marines som bare ikke vil dø avhengig av hva han skyter ned! uansett - det som kommer frem er ikke bra! Og får du runde en vil din Predator og dine Havocs kunne ta ut det som skal skytes ned din fremrykkende styrke, mens din Vindicator lurer seg frem og slenger ut blast markere alle er livredd!

    Derfor: Spar noen points, vurder noe fast attack sammen med din prince eller dyng på med de små "Sombiene", men ellers er det vel å øve og tørre!

    :)
    I beste mening,
    Ørnulv

    ReplyDelete
  2. Takk for kommentaren! Har faktisk vurdert to prikklike demonprinser i 2k, men føler jeg må ha numbers. Vindicatoren kan være grei, den trekker til seg mye ild - men stort sett bare i runde 1 og 2 siden den raskt blir enten ødelagt eller immobilisert. Tror jeg vil spare den til litt større slag en stund framover.

    Selvsagt risikabelt med bare havocs - og bare 12"-våpen, men tror det vil fungere sammen med resten av armeen som uansett skal opp og fram. Må uansett prøve det ut ;-)

    Raptors kan selvsagt være veldig interessant, men har som regel opplevd at de har blitt for alene og utslettet uten nok støtte. Tilbake står jeg i kraftig undertall og med ryggen mot veggen.

    Lager disse to enhetene, så får vi se hvilke hindringer og eventuelt nye ideer som venter på veien. To havocsquads fullastet med melats i rhinoes er i alle fall uvanlig å se på spillbordet.

    ;-)
    Linus

    ReplyDelete
  3. jeg tror noe av kilden til problemene du opplever kan skyldes at vannet ditt er litt for grumsete, om du tillater et litt blødt ;) ordspill...

    Når Rhinoene dine går hen og dør på seg, så blir Plague Marine enhetene dine veldig statiske, og lett isolert om du ikke holder tett formasjon hele veien.

    Finner du en formasjon som gjør at du i større grad enn vi velger hvilke enheter det er sannsynlig at vi klarer å ta ut i de første to-tre rundene av kampen rekker du å bite deg fast i objektiver, og da vil vi fort slite med å få deg løs.

    Siste del av avsnittet over har ikke så mye med vann-taktikk å gjøre, og er da ikke helt det du er ute etter. Fokuser i så fall heller på første del, og se etter noen mer mobile enheter å legge til. Evt mer truende enheter som lar de du allerede har få tid til å gjøre den manøvreringen de trenger.

    ReplyDelete
  4. Takk for den, Jørn. Har jo også erfart at tett formasjon har gitt meg de beste resultatene.

    Du skriver mobile enheter og det var jo nettopp det jeg hadde i tankene med to meltasquads. Men kanskje det holder med en. Har også vurdert ytterligere en demonprns og en greater daemon. De tre kjempene kan være virkelig ekle å møte. Med en base på 20 lesser daemons, 30 PM og 10 gutter med 4 meltaguns. Men vi får se hva vi kommmer fram til. Er alltid litt redd for å gi slipp på langdistansetrusselen, men sjeldent at jeg har fått dem veldig effektive.

    Føler jeg er litt ferdig med raptors, Ørnulv. Men, jeg har 8 mann stående klar for en liten oppfriskning om jeg får ånden over meg.

    ReplyDelete

Please feel free to comment...
Your feedback fuels our passion! ;)